INTEGRITETS- OCH COOKIEPOLICY

Sephora respekterar din önskan att skydda din integritet och dina personuppgifter.

I denna policy beskrivs hur Sephora anvĂ€nder den information som samlas in om dig nĂ€r du anvĂ€nder en av Sephoras hemsidor (hĂ€r finns en lista över alla hemsidor ), kallas hĂ€danefter kollektivt ”hemsida”, och nĂ€r du gör inköp i vĂ„ra butiker eller interagerar med oss (vĂ„ra ”tjĂ€nster”). Du fĂ„r veta ursprunget och anvĂ€ndningen av den webblĂ€sningsinformation som samlats in av cookies och fĂ„r veta hur du kan utöva dina rĂ€ttigheter i enlighet med gĂ€llande lagstiftning för personuppgifter.

Denna policy gĂ€ller alla hemsidor, applikationer och tjĂ€nster som erbjuds av Sephora och företag i Sephora-koncernen, (hĂ€danefter var för sig och gemensamt « Sephora » « Vi », « VĂ„r », som hĂ€nvisar till denna policy och lĂ€gger till den i webbplatsens "AllmĂ€nna anvĂ€ndarvillkor” och "AllmĂ€nna försĂ€ljningsvillkor” (och andra dokument eller informationsblad som hĂ€nvisar till denna policy). Om du vill se listan över enheter som berörs av denna policy : klicka hĂ€r.

Den gÀller inte hemsidor, applikationer och tjÀnster som har separata stadgar eller policyer som inte innehÄller eller hÀnvisar till den hÀr. DÀrför Àr denna policy viktig för dig som vill ha en positiv upplevelse och lita pÄ vÄra tjÀnster, och för oss som vill svara pÄ dina frÄgor korrekt och fullstÀndigt och ta hÀnsyn till dina önskningar.

Den gÀller inte webbplatser, applikationer och tjÀnster som har separata stadgar eller policyer som inte omfattar eller hÀnvisar till denna förordning (i synnerhet gÀller den inte för www.wearesephora.se, vars policy nÀr det gÀller skydd av personuppgifter finns tillgÀnglig pÄ följande adress: Careers at Sephora http://www.wearesephora.dk/privacypolicy, eller nÀr det gÀller behandling av information som samlats in vid rapportering av en biverkning efter anvÀndning av en produkt som distribueras av Sephora SAS, dÀr policyn för skydd av personuppgifter kan ses hÀr.

Ändringar i policyn

Vi kan ibland göra Àndringar i vÄr policy. Om sÄ Àr fallet informerar vi dig genom att Àndra datumet lÀngst upp. I vissa fall kommer vi att meddela pÄ andra sÀtt (till exempel pÄ alla sidor pÄ vÄr hemsida eller genom att skriva till dig via e-post). Vi uppmuntrar dig att lÀsa denna personuppgifts- och cookiespolicy nÀr du interagerar med oss för att hÄlla dig informerad om vÄra rutiner nÀr det gÀller personuppgifter och hur du kan kontrollera hur dina personuppgifter anvÀnds och skydda din integritet.

DE VIKTIGASTE PUNKTERNA I SEPHORASintegritets- och cookiespolicy

Insamladinformation

Vi samlar information om dig nĂ€r du besöker hemsidan, interagerar med oss ​​eller gör inköp i en butik.

Förutom den information som du lÀmnar (t.ex. till ditt konto, kundklubb) samlas information automatiskt in, genereras eller hÀrleds frÄn vÄra system (t.ex. matchning/sammanslagning av uppgifter för att skapa en marknadsföringsprofil för dig).

Syfte

Den informationen gör att vi kan lÀra kÀnna dig och att vi kan anvÀnda dina val för att skapa personliga erbjudanden om vÄra produkter och vÄra partners produkter.

Med anvÀndning av cookies kan vi förbÀttra hemsidans utseende och visa annonser pÄ hemsidan och pÄ andra hemsidor.

Kontroller utförs ocksÄ för att sÀkerstÀlla hemsidans sÀkerhet och transaktioner.

Överföringar

Överföringar av uppgifter utanför Europeiska unionen sker pga. organisatoriska förhĂ„llanden eller pga. placeringen.

Vissa av vÄra leverantörer (leveransföretag, vÀrdföretag, betalnings- eller sÀkerhetsleverantörer).

DINAalternativ OCHrÀttigheter

För att fÄ reda pÄ hur du granskar din direktmarknadsföring och dina marknadsföringsprofileringsval, klicka hÀr.

För att utöva din rÀtt till Ätkomst och rÀttelse, och för att ta reda pÄ och utöva andra rÀttigheter som du har rÀtt till enligt lagstiftning om dataskydd,, klicka hÀr.

Kontakta oss

Om du har nÄgra frÄgor eller klagomÄl angÄende denna policy kan du kontakta oss :
par courrier adressé à SEPHORA - Service Clients, 41 rue Ybry, 92200 Neuilly-sur-Seine
Via telefon pÄ 031-361 34 17 frÄn mÄndag till torsdag 10-16.30 och fredag 10-16. Via e-post : kundservice@sephora.se

HELA SEPHORAS STADGAom integritets- och cookiepolicy

Vilka uppgifter samlar vi in ?

Uppgifter som du sjÀlv lÀmnar :

Vi samlar in uppgifter som du tillhandahÄller nÀr du anvÀnder vÄr webbplats och vÄra tjÀnster.

    Det kan vara nÀr du :
  • Skapar ett konto,
  • Registrerar dig till vĂ„r kundklubb,
  • Gör köp eller bokar en tjĂ€nst i nĂ„gon av vĂ„ra butiker,
  • Ringer till oss,
  • AnmĂ€ler att du vill fĂ„ e-post frĂ„n oss,
  • BestĂ€ller en katalog,
  • Deltar i en utlottning, tĂ€vling, kampanj eller undersökning,
  • Kommunicerar med oss via ett socialt nĂ€tverk,
  • StĂ€ller en frĂ„ga till kundtjĂ€nst.
  • Kommunicerar med oss pĂ„ nĂ„got annat sĂ€tt.

Det Àr frivilligt att lÀmna ut personlig information. Men om du inte lÀmnar alla eller nÄgon av de begÀrda uppgifterna kan vi tyvÀrr inte tillhandahÄlla vissa produkter, tjÀnster eller information.

Det hÀr Àr nÄgra av de kategorier av uppgifter, som vi samlar in :

  • Identifiering och kontaktuppgifter (t.ex. för- och efternamn, födelsedatum, postadress, e-mail adress, kontaktmetoder) som behövs för att identifiera dig nĂ€r du anvĂ€nder en av vĂ„ra tjĂ€nster (t ex. skapar ett konto pĂ„ nĂ€tet),
  • Transaktionsinformation som behövs för att behandla din bestĂ€llning (utvalda varor, leverans- och faktureringsadress, ditt telefonnummer och din e-postadress, betalningsmetod inklusive ditt betalningskort och utgĂ„ngsdatum, samt kontoinnehavaren pĂ„ betalkortet nĂ€r du betalar pĂ„ nĂ€tet),
  • Information om dina instĂ€llningar (t.ex. vilka produkter och tjĂ€nster du föredrar),
  • Sociodemografisk information (t.ex. din Ă„lder, yrke, kön osv., information om nĂ€r du publicerar en recension),
  • Information om dina fysiska egenskaper (t.ex. ögonfĂ€rg eller hĂ„rtyp som du vĂ€ljer att dela med oss nĂ€r du anvĂ€nder Beauty Board),
  • Historiska uppgifter om dina bestĂ€llningar pĂ„ nĂ€tet, och varje gĂ„ng du anvĂ€nder ditt klubbkort i butiken (vi sparar historiken över transaktioner och inköpsplatser, och nĂ€r du köper eller skickar tillbaka en produkt samlar vi in information om transaktionen, t.ex. produktinformation och datum och plats för inköp eller retur),
  • De historiska uppgifterna för dina kontakter med oss (vi sparar ocksĂ„ historiken nĂ€r du kontaktar kundtjĂ€nst eller nĂ€r du gör ett ansprĂ„k),
  • Recensioner som du skriver om produkter och bilder du lĂ€gger upp i Beauty Board.

De uppgifter som vi begÀr in och som Àr nödvÀndiga för att svara pÄ önskemÄl anges med en asterisk eller motsvarande pÄ insamlingsformulÀren eller kommuniceras verbalt nÀr de samlas in. Om du inte fyller i de obligatoriska fÀlten eller tillhandahÄller den information som behövs, kommer vi inte att kunna svara pÄ dina önskemÄl.

I vÄra butiker eller vid evenemang som vi organiserar (till exempel makeup events, produktlanseringar eller andra hÀndelser i butiken) kan vi samla in ytterligare personuppgifter enligt de villkor och för de anvÀndningar som specifikt meddelas vid tillfÀllet.

Uppgifter som vi samlar in automatiskt.

Vi samlar automatiskt in information om dig nÀr du öppnar eller anvÀnder hemsidan eller utför en transaktion. Det rör sig frÀmst om följande :

  • Anslutningsdata :

Vi samlar in information om vilken enhet du anvÀnder för att surfa pÄ och anvÀnda hemsidan (som operativsystem, typ av webblÀsare, oavsett om du anvÀnder en proxy eller inte, platsen för din IP-adress för att identifiera datorn, hur lÀnge du stannade kvar, vilka sidor du besökte och vilken lÀnk som tog dig till vÄr webbplats.

  • Information om din surfning (oavsett om du Ă€r inloggad eller inte) :

Vi kan anvÀnda cookies och annan spÄrningsteknik för att samla in information om dig nÀr du interagerar med vÄr hemsida eller de e-postmeddelanden som vi skickar till dig. Den informationen gör det möjligt för oss att förstÄ vad du föredrar, vilka varumÀrken eller produkter du dras till och analysera hur du interagerar med visst innehÄll. Den informationen samlas in bÄde nÀr du Àr inloggad och nÀr du inte Àr inloggad och kan överlappa varandra oavsett vilken enhet du anvÀnder. HÀr kan du lÀsa mer om cookies och hur du tar bort dem : Meddelande om Sephoras cookies.

  • Platsdata :

NÀr du Àr ansluten till mobilappen och har aktiverat det alternativet samlar vi in information om din plats.

  • Inspelning av samtal till kundtjĂ€nst :

    Om du dessutom kontaktar en av vÄra rÄdgivare kan dina konversationer spelas in för att förbÀttra vÄr servicekvalitet. Du fÄr information om det innan du kopplas fram. Du kommer alltid att ha andra sÀtt att nÄ oss om du inte vill att ditt samtal ska spelas in.

    INFORMATION OM TREDJE PART

    I vissa fall kan vi samla in information om andra personer som du Àr i kontakt med t.ex. nÀr du köper ett presentkort till nÄgon och ber dem ta emot det elektroniskt eller genom att köpa och skicka produkter till en annan person, eller genom att delta i en tÀvling pÄ webbplatsen och bjuda in dina vÀnner att ocksÄ delta. Vi anvÀnder endast sÄdan information för att tillhandahÄlla den tjÀnst du har begÀrt och skickar inte marknadsföringsmaterial till dina kontakter om de inte sjÀlva vÀljer att ta emot kommunikation frÄn oss.

    Vilken Àr den rÀttsliga grunden och hur anvÀnder vi de insamlade uppgifterna ?

    Vi samlar bara in personuppgifter nÀr vi har en rÀttslig grund att göra det.

    Insamlingen av personuppgifter som beskrivs nedan utförs bara av följande anledningar :

    1) Insamlingen behövs för att tillhandahÄlla vÄra tjÀnster och leverera det du bestÀller.

    VVi anvÀnder dina uppgifter för att hantera tecknade avtal och tjÀnster och för att uppfylla vÄra avtalsförpliktelser, i synnerhet för att :

    • llhandahĂ„lla de produkter och tjĂ€nster som du har bestĂ€llt pĂ„ nĂ€tet eller i en Sephora-butik, hantera transaktioner och fakturering, genomföra leveransen, inklusive hantering av bedrĂ€gerier pĂ„ nĂ€tet, betalningsbedrĂ€gerier och betalningsincidenter,
    • Hantera ditt konto och medlemskap i kundklubben,
    • LĂ„ta dig dra nytta av fördelarna med det lojalitetsprogram du prenumererar pĂ„,
    • Hantera dina bestĂ€llningar av tjĂ€nster som erbjuds av vĂ„ra butiker (makeupservice, brow bar, osv.),
    • Hantera dina inlĂ€gg i Beauty Board, vĂ„r nĂ€tgemenskap dĂ€r medlemmarna kan dela makeup looks och frisyrer.
    • Hantera dina produktrecensioner
    • Hantera alla andra nuvarande eller framtida tjĂ€nster som rör vĂ„ra tjĂ€nster och som anges i respektive anvĂ€ndarvillkor

    Och/eller

    2) Insamlingen Àr nödvÀndig för vÄrt berÀttigade intresse.

    I det hÀr fallet tar vi hÀnsyn till eventuella konsekvenser som denna insamling kan ha pÄ dig och besökare mer allmÀnt.

    Om vi anser att dina intressen eller dina grundlÀggande rÀttigheter och friheter överstiger vÄrt berÀttigade intresse, kommer vi inte att anvÀnda dina personuppgifter pÄ grundval av detta och kan be om ditt specifika samtycke.

    • Hantera vĂ„ra kundrelationer :

    Vi hanterar vÄr relation med dig med en uppdaterad databas som innehÄller befintliga och potentiella kunder, och det gör att vi kan hantera vÄr kundklubb proaktivt.

    • Se till att du kan surfa pĂ„ hemsidan och förbĂ€ttra anvĂ€ndarupplevelsen.

    Se till att du kan surfa pÄ hemsidan och förbÀttra anvÀndarupplevelsen. Generellt sett kan du surfa pÄ vÄr webbplats utan att dela med dig av uppgifter som kan identifiera dig. Men din webblÀsningsinformation samlas in automatiskt (se avsnittet OUppgifter som vi samlar in automatiskt), för att sÀkerstÀlla sÀkerheten för hemsidor och tjÀnster och anpassa anvÀndarupplevelsen pÄ nÀtet.

    Anpassa hemsidor, program och annonsering utifrÄn dina önskemÄl. Om du inte har gjort ett annat val (för att göra ditt val, se Meddelande om Sephoras cookies) spÄrar och analyserar vi dina vanor, anvÀndningar och aktiviteter (bland annat genom att kombinera data som samlats in pÄ hemsidan och data som samlas in nÀr vÄra tjÀnster anvÀnds) för att skapa anvÀndarprofiler, visa eller skicka riktade annonser till dig och anpassa vÄra hemsidor och applikationer. I det ingÄr att vi anvÀnder teknik som placerar cookies pÄ dina enheter eller i de e-postmeddelanden som vi skickar dig.

    • Anpassning av marknadsföring och reklamkommunikation enligt dina preferenser:

    Om du Àr medlem i lojalitetsprogrammet anpassar Sephora kommunikationen som skickas med post eller email. Om du inte önskar detta kan du nÀrsomhelst inaktivera alternativet "riktad reklam" som finns via lÀnken i all vÄr marknadsföringskommunikation.

    Dessutom, oavsett om du Àr medlem i ett lojalitetsprogram eller inte, delar vi en del av din information relaterad till online- eller butiksaktivitet med vÄra annonseringspartners för att göra kommunikationen relevant för dig.

    Om du inte önskar detta kan du nÀrsomhelst inaktivera alternativet "riktad annonsering" frÄn lÀnken i all vÄr marknadsföringskommunikation. Genom att inaktivera denna instÀllning fortsÀtter du att exponeras för vÄra annonser, men dessa kommer inte att anpassas.

    • Kombinera data :

    Vi kopplar ihop och kombinerar data om dig som samlats in bÄde online och offline med dina kontouppgifter, om du har ett konto, Àr medlem i kundklubben eller anvÀnder nÄgon av vÄra tjÀnster.

    Vi kopplar samman uppgifter frÄn dina inlÀgg pÄ Beauty Board, sÀrskilt din ögon- och hÄrfÀrg och uppgifter som erhÄllits frÄn dina produktrecensioner med dina kund- och/eller kundklubbsuppgifter. Vi anvÀnder dessa uppgifter för att föreslÄ lÀmpliga produkter och erbjudanden.

    NÀr du Àr inloggad pÄ ditt konto och kontaktar kundtjÀnst via hemsidans kontaktformulÀr, till exempel automatiska pÄminnelser eller snabbmeddelanden med en av vÄra rÄdgivare, kopplar vi ocksÄ uppgifter om ditt kund
    Och/eller
    Kundklubbskonto med uppgifter som rör dina kontaktförfrÄgningar för att erbjuda dig en anpassad tjÀnst och kunna svara pÄ dina önskemÄl effektivt.

    Om du inte vill att vi ska göra den kopplingen mÄste du logga ut innan du anvÀnder dessa verktyg.

    • Genomföra studier och skapa statistik :

    Vi anvÀnder ocksÄ information som samlas in för studier och statistik efter att ha gjort dem anonyma eller Ätminstone behandlat dem för att förhindra att de kan anvÀndas för att identifiera personer.

    Och/eller

    Förutom detta samlas de ocksÄ in pÄ grundval av ditt samtycke, till exempel nÀr du fyller i ett kontaktformulÀr, skickar oss ett krav, anmÀler dig till ett nyhetsbrev, eller nÀr du lÀmnar en kommentar, eller nÀr sÄdant samtycke krÀvs enligt lag (till exempel att skicka samarbetserbjudanden via e-post eller textmeddelande eller med hjÀlp av cookies för mÄlinriktad annonsering). Det har följande effekter :

    • Vi kan erbjuda en effektiv kundservice :

    Vi anvÀnder dina uppgifter för att kommunicera med dig, hantera dina prenumerationer pÄ vÄra nyhetsbrev och svara pÄ dina frÄgor, hantera dina förfrÄgningar (kundtjÀnst).

    • Vi kan berĂ€tta för dig om produkter, tjĂ€nster, erbjudanden, kampanjer, förmĂ„ner och evenemang och dela information med dig som kan intressera dig :

    Vi samlar in och behandlar dina personuppgifter för att uppfylla vÄrt legitima intresse att hantera vÄrt försÀljningsförhÄllande dynamiskt, visa upp vÄr företagsbild och frÀmja vÄra produkter och tjÀnster, inklusive att framhÀva tjÀnster som Àr lÀmpliga för din geografiska plats och genomföra konsumentstudier och marknadsundersökningar.

    Erbjudanden kan ocksÄ vara produkter och tjÀnster frÄn tredje part. PÄ samma sÀtt kan vi dela viss information med vÄra affÀrspartner för direktmarknadsföring. Om du i allmÀnhet inte vill att dina uppgifter ska anvÀndas pÄ sÄ sÀtt kan du kontakta oss enligt beskrivningen i avsnittet Vilka Àr dina alternativ för marknadsföringskommunikation ?

    • Viktig information om behandling för att förhindra och hantera betalningsincidenter :

    Som en del i vÄr kamp mot bedrÀgeri pÄ nÀtet, samlas information om din bestÀllning samt information om enheten som anvÀnds för att slutföra bestÀllningen (i synnerhet det operativsystem som anvÀnds, enhetens plats, huruvida en proxy anvÀndes eller inte) automatiskt in med ditt samtycke och anvÀnds för att analysera dina transaktioner för att upptÀcka bedrÀgerier och undvika obetalda summor.

    De kan skickas till alla tredje parter som Àr tillÄtna enligt lag eller utses av SEPHORA att identifiera köparens identitet, bestÀllningens giltighet, betalningsmetod som anvÀnds och planerad leverans. Du kan nÀr som helst sÀga ifrÄn eller Äterkalla ditt samtycke genom att följa de metoder som anges i vÄrt Cookies-meddelande i denna policy. Om du nekar att vÄra cookies anvÀnds för att sÀkra transaktionerna kan din bestÀllning inte godkÀnnas automatiskt och kommer att bli föremÄl för manuell granskning. Bevis pÄ identitet kan begÀras för att bekrÀfta din bestÀllning.

    Om du har nÄgra frÄgor om dessa kontroller eller om ditt konto skulle blockeras, kontakta kundservice (se Hur kan du kontakta oss?).

    Vi anvÀnder inte personuppgifter av andra orsaker Àn de för vilka de samlades in, om du inte godkÀnner den hÀr anvÀndningen senare.

    Och/eller

    3) Insamlingen behövs för vi ska följa lagar och förpliktelser.

    Vissa uppgifter kan ocksÄ sparas för att uppfylla vÄra lagliga skyldigheter och försvara vÄra intressen vid tvist eller rÀttsliga ÄtgÀrder.

    Hur lÀnge sparas personuppgifterna ?

    Som en allmÀn regel sparas dina personuppgifter under en period som inte Àr lÀngre Àn nödvÀndigt, för de ÀndamÄl de samlades in för.

    Speciellt nÀr du skapar ett onlinekonto lagras dina personuppgifter sÄ lÀnge du anvÀnder eller bestÀller produkter eller tjÀnster som tillhandahÄlls av Sephora via ditt onlinekonto.

    Dina personuppgifter och ditt Sephora-konto raderas om:

    • Du bestĂ€mmer dig för att radera ditt onlinekonto.

    För att göra detta mÄste du uttryckligen begÀra det genom att kontakta oss via maila till Makes You Local, LivjÊgergade 17BDK, 2100 KÞbenhavn Ø, per telefon till 031-361 34 17 eller genom att skicka ett e-postmeddelande till: privacy@sephora.se.

    • Du anvĂ€nder inte lĂ€ngre ditt onlinekonto.

    Vi tror att du inte lÀngre kommer att anvÀnda ditt onlinekonto om du uppfyller följande tvÄ kumulativa kriterier:

    • 1. Du har inte gjort nĂ„got köp pĂ„ Sephora med ditt medlemskort under de följande 5 Ă„ren.

    OCH

    • 2. Du slutade interagera med Sephora under detta femte och sista Ă„r; Du öppnade inte nĂ„gra e-postmeddelanden som Sephora skickade till dig, loggade inte in pĂ„ ditt onlinekonto pĂ„ sephora.se eller i Sephora-mobilapplikationen.

    I vissa fall kan vi behÄlla en del av dina personuppgifter Àven om du raderar ditt konto, enligt lagens skyldighet, eller om det fortfarande finns ett problem med ditt konto, till exempel ett negativt saldo eller nÀrvaron av ett orÀttvist krav. I sÄdana fall lagras de personuppgifter som krÀvs för att lösa problemet sÄ lÀnge det varar inom tillÀmplig lagstadgad tidsfrist..

    Speciella fall

    Situation Kategorier av personuppgifter Lagringsperiod före radering
    Registrering av nyhetsbrev Information om din e-postadress och dina direktmarknadsföringspreferenser. ‱ Tills du avslutar prenumerationen pĂ„ nyhetsbrevet genom dina kontoinstĂ€llningar. Eller genom att anvĂ€nda de avanmĂ€lningslĂ€nkar som tillhandahĂ„lls för detta Ă€ndamĂ„l i nyhetsbrev. Eller, om inget kundkonto Ă€r lĂ€nkat till din e-postadress, tre Ă„r efter din senaste interaktion (t.ex. öppning) med ett e-postmeddelande som vi skickade till dig.
    BestÀllningshistorik Lista över bestÀllningar utförda online eller i fysiska butiker (om du anvÀnde ditt lojalitetskort SÄ lÀnge du Àr inskriven i lojalitetsprogrammet[För mer information, se villkoren för lojalitetsprogrammet].
    Geolokalisering Geolokalisering i realtid nÀr du aktiverade den hÀr funktionen för att fÄ förslag pÄ produkter och tjÀnster beroende pÄ din aktuella plats. Ingen datalagring.
    Online betalning NÀr du godkÀnner att dina betalningsuppgifter sparas till ditt nÀsta köp i dina kontoinstÀllningar. Fram till att du raderar denna information i dina kontoinstÀllningar eller fram till utgÄngsdatumet för ditt betalkort.
    InnehÄll skapat pÄ vÄrt delningsutrymme för Beauty Board AnvÀndarnamn, fotografi, ögon- och hÄrfÀrg. Tills du raderar denna information sjÀlv.
    SÀkerhet för webbplatsen och vÄra tjÀnster Identifieringsdata, inloggningsdata, inklusive IP-adress 6 mÄnader.

    Hur lÀnge behÄller Sephora dina personuppgifter
    • Juridiska rĂ„dgivare och inkassotjĂ€nster

    Dina kontaktuppgifter, intresseomrÄden, Älder och socio-professionell tillhörighet delas beroende pÄ dina val med vÄra affÀrspartners, som kan skicka information om deras produkter och tjÀnster. Det kan till exempel röra sig om erbjudanden pÄ smink eller varuprover eller andra produkter som sÀljs av vÄra partners. Ibland kan vi lÀmna delar av dina uppgifter till varumÀrken, om du har uttryckt din önskan att delta i en tÀvling eller ett marknadsföringsevenemang inför lanseringen av en ny produkt.

    Exempel: Dina uppgifter delas med vÄr betalningsleverantör, vÄra företag eller juridiskt auktoriserade tredje parter för att tillÄta oss att fÄ in utestÄende betalningar, hantera tvister och förhindra obetalda summor och fordringar.

    VEM DELAR VI DATA MED?

    Vi delar din information vid behov för hanteringen av vÄr webbplats och tjÀnster.

    Som del av anvÀndningen av tjÀnster Àr viss information om dig vidarebefordrad till vÄra partner och register.

    De hanterar webbplatsen och tillhandahÄller relaterade tjÀnster, behöver utföra sina uppgifter, sÄ att dina betalningsuppgifter skickas till vÄra betaltjÀnstleverantörer och bankinstitut sÄ att de kan utföra transaktioner relaterade till dina registreringar och hantering av medlemskort och marknadsföringsinitiativ. Vissa av dessa tjÀnster kan ocksÄ utföras av andra enheter i LVMH-gruppen. Med ditt samtycke delas viss information (kontaktinformation, profil) med partners sÄ att de kan skicka dig personliga erbjudanden.

    • Juridiska rĂ„dgivare och inkassotjĂ€nster

    Dina kontaktuppgifter, intressen, Älder och socio-professionell grupp delas beroende pÄ dina val med vÄra affÀrspartners, som kan skicka information om deras produkter och tjÀnster. Denna information kan till exempel bestÄ av erbjudanden pÄ smink, ett behandlingsprov eller andra produkter som sÀljs av vÄra partners. Vi kan till exempel avslöja vissa delar av din information till kosmetiska mÀrken om du har uttryckt en önskan att delta i en tÀvling eller ett reklamevenemang för lanseringen av en ny produkt.

    Exempel:

    Dina uppgifter delas med vÄr inkassobyrÄ, vÄra företag eller lagligt auktoriserade tredje parter som hjÀlper oss att ÄterkrÀva skulder, hantera tvister och undvika uteblivna betalningar och klagomÄl.

    Vi kan ocksÄ dela uppgifter om dig med vÄra externa företag i hÀndelse av tvister, med tredje parter, som inkassokontor som ansvarar för att samla in utestÄende betalningar eller bekÀmpa internetbedrÀgeri, med tillstÄnd enligt lagen eller utsedda av Sephora, med det enda syftet att verifiera köparens identitet, bestÀllningens giltighet, betalningsmetod som anvÀnds och den planerade leveransen.

    Beauty Board och produktrecensioner

    Data som publiceras pÄ Beauty Board och de produktrecensioner som du publicerar Àr offentligt tillgÀngliga. De fotografier och den information du vÀljer att lÀgga upp pÄ Beauty Board, liksom produktrecensioner, Àr offentligt tillgÀngliga.

    Uppgifter delas ocksÄ med tredje part nÀr du anvÀnder sociala nÀtverksknappar.

    Sociala nÀtverksknappar

    NÀr du anvÀnder de sociala nÀtverksknapparna kommuniceras uppgifter som identifierar dig automatiskt till dessa sociala nÀtverk. Du kan ocksÄ dela viss information eller innehÄll (produktblad, dina inlÀgg pÄ Beauty Board osv.) som finns pÄ sephora.se pÄ sociala nÀtverk.

    Den anvÀndningen regleras av anvÀndarvillkoren för nÀmnda sociala nÀtverk. Vi uppmanar dig att lÀsa dem.

    Dina uppgifter kan ocksÄ delas i fall som inte beskrivs ovan med ditt samtycke eller enligt instruktioner eller nÀr det krÀvs enligt lag. I hÀndelse av att hela eller en del av Sephoras verksamhet sÀljs kommer dina personuppgifter att delas med köparen för att sÀkerstÀlla kontinuiteten i tjÀnsterna och/eller, utom om du har valt bort det, direktmarknadsföring.

    Hur garanteras sÀkerheten för dina personuppgifter ?

    Dina personuppgifter skyddas av tekniska och organisatoriska ÄtgÀrder som överensstÀmmer med franska och europeiska lagar och föreskrifter som sÀkerstÀller sÀkerheten och sekretessen.

    I synnerhet anvÀnder Sephora skyddsteknik som kryptering, autentisering och bedrÀgeribekÀmpningssystem för att skydda ditt onlinekonto och betalningstransaktioner.

    Sephora erhÄller skriftliga Ätaganden frÄn sina tjÀnsteleverantörer och underentreprenörer för att garantera och genomföra tillrÀckliga sÀkerhetsÄtgÀrder som sÀkerstÀller skyddet av de personuppgifter som överlÀmnas för behandling i enlighet med lagkrav för skydd av personuppgifter.

    Överförs personuppgifterna utanför Europeiska unionen? Vilka garantier finns det ?

    Vi behÄller dina uppgifter inom Europeiska unionen. Det Àr dock möjligt att de uppgifter som vi samlar in nÀr du anvÀnder vÄr hemsida eller tjÀnster överförs utanför Europeiska unionen till lÀnder vars lagstiftning om personuppgiftsskydd skiljer sig frÄn det som gÀller inom Europeiska unionen eller ditt hemland.

    Detta Àr sÀrskilt fallet nÀr det gÀller uppgifter som delas med vÄra tjÀnsteleverantörer eller vÄra underleverantörer utanför Europeiska unionen (sÀrskilt bolaget BazaarVoice i Kanada vars lagstiftning har erkÀnts av Europeiska kommissionen för att ha tillrÀcklig skyddsnivÄ). Vi anvÀnder deras tjÀnster för att hantera och publicera dina Äsikter om de produkter som marknadsförs pÄ vÄr hemsida. NÀr mottagaren finns i ett land vars lagstiftning inte har blivit föremÄl för ett beslut om adekvat skydd av Europeiska kommissionen ser vi till att överföringen regleras av Europeiska kommissionens standardavtalsklausuler som garanterar en tillrÀcklig skyddsnivÄ för privatlivet och personers grundlÀggande rÀttigheter eller motsvarande garantier eller, för Förenta staterna, att mottagaren följer principerna i skölden för skydd av privatlivet.

    NÀr du Àr med i Sephoras kundklubb Àr ditt kort tillgÀngligt i Sverige och Danmark (vars lagstiftning om skydd av personuppgifter inte har blivit godkÀnda för adekvat skydd av Europeiska kommissionen) och Sephoras butiker har tillgÄng till information om dig som rör Sephoras kundklubb, vilket Àr nödvÀndigt för att du ska kunna dra nytta av fördelarna med det program som du prenumererar pÄ.

    PÄ begÀran kan vi förse dig med listan över lÀnder dÀr vi lagrar och bearbetar dina uppgifter och de lÀnder dÀr de ibland passerar.

    Hur gör du för att sÀga upp prenumerationen pÄ vÄrt nyhetsbrev och hanterar alternativ för reklamkommunikation och riktade annonser ?

    Du kan registrera dig för vÄra e-postlistor och godkÀnna att vi fÄr skicka marknadsföring och information om vÄra produkter och tjÀnster. Du kan nÀr som helst granska alternativen för marknadsföringskommunikation genom att följa stegen nedan :

    • Om du har ett konto: Logga in pĂ„ ditt konto och Ă€ndra dina instĂ€llningar pĂ„ sidan ”InstĂ€llningar”.
    • Kontakta kundservice :

    Via telefon: 031-361 34 17 mÄndag-torsdag kl. 10-16.30 och fredag 10-16

    Via e-mail kundservice@sephora.se

    a. Nyhetsbrev :

    Om du har ett konto pÄ vÄr sida kan du nÀr som helst Àndra dina prenumerationer till vÄra nyhetsbrev och avbryta prenumerationen genom att avmarkera den rutan.

    b. Elektronisk kommunikation :

    Du kan ocksĂ„ klicka pĂ„ uppsĂ€gningslĂ€nkarna i vĂ„ra e-postmeddelanden nĂ€r som helst eller genom att svara ”STOP” pĂ„ det meddelande du fick.

    c. Brev :

    Du kan nÀr som helst sÀga upp prenumerationen genom att kontakta oss enligt beskrivningen i avsnittet Kontakta oss.

    d. Telefonsamtal

    Du kan nÀr som helst sÀga upp prenumerationen genom att kontakta oss enligt beskrivningen i avsnittet Kontakta oss.

    Observera att: Àven om du avregistrerar dig frÄn vÄr marknadsföringskommunikation kan vi fortsÀtta att skicka meddelanden, ringa och/eller skicka e-postmeddelanden angÄende saker som till exempel rör ditt konto eller aktuella transaktioner.



    Lagringsperiod

    Informationen relaterad till lojalitetskunder förvaras av Sephora inte lÀngre Àn nödvÀndigt för de ÀndamÄl för vilka den samlades in. Vilket Àr lÀngden pÄ din registrering i Sephora Lojalitetsprogram, förlÀngd med tillÀmplig lagstadgad tidsfrist, sÄ att Sephora kan behÄlla bevis pÄ transaktioner och att följa dess rÀttsliga skyldigheter. Dina personuppgifter som behandlas för lojalitetsprogrammet och ditt Sephora-konto (om du har en) raderas om :

    Du bestÀmmer dig för att lÀmna lojalitetsprogrammet. För att göra detta mÄste du begÀra det genom att kontakta oss pÄ kundservice@sephora.se eller 031-361 34 17. I det hÀr fallet raderas ocksÄ ditt Sephora-konto (om du har ett).
    Du anvÀnder inte lÀngre lojalitetsprogrammet: Vi anser att du inte lÀngre anvÀnder lojalitetsprogrammet om du uppfyller de tvÄ följande kumulativa kriterierna: - Du har inte gjort nÄgot köp pÄ Sephora med ditt lojalitetskort under de senaste 5 Ären;
    OCH
    Du slutade interagera med Sephora under detta femte och sista Är: i synnerhet har du inte öppnat nÄgra e-postmeddelanden som Sephora skickat till dig, inte loggat in pÄ ditt kundkonto pÄ sephora.se eller pÄ Sephora-mobilapplikationen ...

    Vad kan du göra om du inte vill ha riktad reklam ?

    Vi kan ocksÄ koppla ihop dina webblÀsningsdata med hjÀlp av cookies i syfte att anpassa annonseringen (till exempel för att visa annonser anpassade till din profil pÄ webbplatser frÄn tredje part, annonser som kan intressera dig eller ge tips pÄ produkter nÀr du lÀser ett mejl som innehÄller ett visst erbjudande). Den hÀr typen av riktad marknadsföring Àr möjlig med hjÀlp av tekniker frÄn vÄra annonseringspartners som kopplar ihop surfningsdata frÄn samma anvÀndare pÄ dessa hemsidor, sociala nÀtverksplattformar och hemsidor frÄn tredje part oavsett vilken enhet som anvÀnds.

    • PĂ„ sociala nĂ€tverksplattformar (till exempel Facebook eller Instagram): Du kan nĂ€r som helst vĂ€lja bort den hĂ€r behandlingen genom att konfigurera dina annonseringsinstĂ€llningar i ditt konto.
    • PĂ„ webbplatser frĂ„n tredje part: I vĂ„r Cookies-meddelande kan du lĂ€sa om hur du Ă„terkallar ditt samtycke.
    • Du kan nĂ€rsomhelst inaktivera alternativet "riktad reklam" via lĂ€nken i all vĂ„r marknadsföringskommunikation.

    Observera att: om du tackar nej till riktad marknadsföring, innebÀr det att du inte lÀngre kommer att fÄ information om produkter och tjÀnster som Àr sÀrskilt anpassade efter dig. Det kommer inte att pÄverka eller förhindra att du fÄr se och ta emot av annan marknadsföring som inte Àr riktad.

    Hur fÄr du tillgÄng till dina personuppgifter? Hur kan du korrigera eller radera uppgifter eller utöva dina andra rÀttigheter ?

    a. Åtkomst och kopior

    Du har rÀtt att komma Ät och dela dina personuppgifter. Innan vi kan uppfylla din begÀran, Àr vi skyldiga enligt lag att verifiera din identitet. Vi kan behöva be dig att ge ytterligare information för att svara pÄ din förfrÄgan. Vi Ätar oss att svara pÄ din förfrÄgan sÄ fort som möjligt.

    Om du har ett Sephora-konto har du direkt tillgÄng till alla uppgifter pÄ ditt konto, till din transaktionshistorik och till dina marknadsföringsval.

    DÀr kan du ocksÄ korrigera, Àndra eller radera dina identitets- och kontaktuppgifter. Om du tar bort dina uppgifter, kommer du inte lÀngre att kunna utnyttja tjÀnsterna som Àr kopplade till ditt konto och kundklubb. Du kan, inom ramen för lagen, utöva din rÀtt till dataöverföring sÄ att du kan hÀmta personuppgifterna i ett kompatibelt format som du meddelade oss automatiskt nÀr du skapade ditt konto och/eller nÀr du registrerade dig för vÄrt kundklubb och dina val (favoritprodukter, etc.).

    Om du inte kommer Ät ditt konto eller vill ha tillgÄng till andra uppgifter, kontakta oss enligt beskrivningen i avsnittet Kontakta oss.

    b. Korrigera personuppgifter

    Du kan ocksÄ begÀra att dina personuppgifter korrigeras om de Àr felaktiga och begrÀnsa hur de ska behandlas nÀr Àndringarna genomförs. Beroende pÄ typ av behandling kan du ocksÄ begÀra att personuppgifterna ska kompletteras. I sÄ fall kan vi be dig tillhandahÄlla dokumentation.

    Om du inte kommer Ät ditt konto eller om de uppgifter du vill korrigera inte kan korrigeras i ditt konto, kontakta oss med hjÀlp av de metoder som beskrivs i avsnittet Hur kan du kontakta oss.

    c. Återkalla ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter

    Om behandlingen av dina personuppgifter Àr baserad pÄ ditt samtycke (till exempel prenumeration pÄ nyhetsbrev, elektroniska försÀljningsinbjudningar för tjÀnster och andra produkter Àn de du redan prenumererar pÄ, anvÀndningen av cookies och liknande teknik pÄ den hÀr webbplatsen) har du rÀtt att Äterkalla ditt samtycke nÀr som helst.

    Du kan utöva denna rÀtt genom att Àndra alternativen för din direktmarknadsföring och din nyhetsbrevsprenumeration och genom att Äterkalla ditt samtycke till cookies med de metoder som nÀmns i vÄr Meddelande om Sephoras cookies.

    d. FĂ„ dina personuppgifter raderadeer

    Du kan ocksÄ begÀra att dina personuppgifter raderas i följande fall :

    • Du anser att behandlingen av dina data inte lĂ€ngre behövs med tanke pĂ„ din anvĂ€ndning av vĂ„r hemsida och vĂ„ra tjĂ€nster, eller att de syften som nĂ€mns i denna policy eller dess bevarande Ă€r emot lagen.
    • Du har Ă„terkallat ditt tillstĂ„nd till behandlingen av dina uppgifter (se ovan).
    • Du motsĂ€tter dig behandlingen av dina personuppgifter av skĂ€l som gĂ€ller din personliga situation.
    • Du motsĂ€tter dig behandlingen av dina uppgifter för direktmarknadsföring.
    • Dina uppgifter samlades in pĂ„ nĂ€tet nĂ€r du var minderĂ„rig.

    Alternativt kan du inom ramen för lagen begÀra att behandlingen av dina personuppgifter begrÀnsas.

    Observera att vi, trots din rÀtt att radera eller begrÀnsa, kan behÄlla vissa personuppgifter om dig nÀr det krÀvs enligt lag eller nÀr vi har en legitim anledning att göra det (till exempel för att bevisa att ett avtal Àr utfört) för utövande eller försvar av rÀttigheter i domstol eller nÀr utövandet av denna rÀttighet strider mot rÀtten till yttrandefrihet och information. Det hÀr Àr till exempel fallet om du bryter mot vÄra allmÀnna villkor och vÄra anvÀndar- eller försÀljningsvillkor.

    Hur kan du kontakta oss ?

    För frÄgor om denna dataskyddspolicy eller för eventuella förfrÄgningar om dina personuppgifter, kan du kontakta:

    • Via telefon: 031-361 34 17 mĂ„ndag-torsdag kl. 10-16.30 och fredag 10-16
    • Via e-mail kundservice@sephora.se

    KlagomÄl: Om du upptÀcker att dina rÀttigheter inte respekteras eller att dina uppgifter inte Àr skyddade har du rÀtt att lÀmna in klagomÄl angÄende behandlingen av dina uppgifter till dataskyddsmyndigheten pÄ den Sephora-enhet som berörs av ditt klagomÄl eller om du bor inom Europeiska unionen, din bostadsort.

    Hur kan du fÄ information om Àndringar i denna policy ?

    Viktigt: Vi kan Àndra denna policy dÄ och dÄ för att Äterspegla förÀndringar i vÄrt rutiner, för att specificera dina rutiner mer detaljerat eller för att följa bestÀmmelser. I sÄ fall kommer du att bli informerad i ett meddelande pÄ webbplatsen som uppmanar dig att lÀsa den uppdaterade policyn och med nÄgon annan lÀmplig metod. Om du har ett konto kommer du ocksÄ att informeras via e-post eller ett meddelande i ditt konto.

    Uppdaterades senast: 2018/06/05

    Ämne i den senaste uppdateringen: en fullstĂ€ndig omskrivning av policyn i sin helhet för att uppfylla kraven pĂ„ öppenhet i de europeiska bestĂ€mmelserna om skydd av personuppgifter (EU-förordning 2016/679).

    Meddelande om Sephoras cookies

    NĂ€r du besöker vĂ„r hemsida och med ditt samtycke kan vi (eller vĂ„ra partners) installera olika cookies pĂ„ din enhet för att kĂ€nna igen enhetens webblĂ€sare sĂ„ lĂ€nge som cookie-filen (din ”Enhet”) Ă€r giltig.

    HÀr kan du fÄ hjÀlp att förstÄ vad cookies Àr, hur vi anvÀnder dem och hur du kan göra val om dem.

    För att gÄ direkt till avsnittet dÀr du kan hantera hemsidans cookies, hÀr Dina val om cookies.

     
    a. Vad Àr "cookies" ?

    En ”cookie” Ă€r en allmĂ€n term för en textfil som sparas pĂ„ enhetens hĂ„rddisk (till exempel dator, surfplatta, smarttelefon, osv.) frĂ„n en anvĂ€ndare (internet, app osv.) nĂ€r du tittar pĂ„ innehĂ„ll eller annonser pĂ„ nĂ€tet. Denna cookie-fil tillĂ„ter utgivaren att identifiera den enhet dĂ€r den lagras för att spĂ„ra anvĂ€ndarens aktivitet och för att minnas information, som anvĂ€ndarinstĂ€llningar eller information som anvĂ€ndaren tidigare angett i formulĂ€r, sĂ„ lĂ€nge som cookie-filen Ă€r giltig och finns kvar. Vissa cookies Ă€r viktiga för att du ska kunna anvĂ€nda enheten, andra optimerar och anpassar innehĂ„llet som visas och andra visar annonser.

    Cookies identifierar inte en anvÀndare direkt men identifierar webblÀsaren eller en enhet. Information om innehÄllet som visas pÄ en enhet Àr direkt kopplad till en identifierare i cookien. NÀr en anvÀndare surfar pÄ nÀtet kopplas Àr den hÀr identifieraren kopplad till sidvisningarna och mer allmÀnt vad anvÀndaren gör pÄ sidan (t.ex. antal klick). DÀrför Àr det möjligt att spÄra en anvÀndares surfning.

    AnvÀndningen av cookies möjliggör att webblÀsningsdata kopplas till anvÀndarens profil oavsett vilken enhet som anvÀnds tack vare cookie-utbytesteknik som implementerats av de partner som publicerar dessa cookies, i allmÀnhet kommunikationsbyrÄer eller digitala reklamföretag, sÄ att anvÀndningen kan spÄras oberoende av vilken enhet som anvÀnds.

     

    bb) Vilka cookies anvÀnds pÄ webbplatsen www.sephora.se ?

    NÀr du besöker webbplatsen kan vi installera fyra typer av cookies pÄ din enhet :

    Teknikcookies, gör att du kan surfa pÄ hemsidan, sÀkerstÀller sÀkerheten och ger dig tillgÄng till webbplatsens olika produkter och tjÀnster.
    BetalningssÀkerhetscookies, för att förhindra betalningsbedrÀgerier.
    PublikmÀtningscookies, ger oss besökarstatistik som vi kan jÀmföra med andra hemsidor och besluta om ÄtgÀrder (som att skicka e-post till dig).
    Reklamcookies , tillÄter oss och tredje parter att visa annonser pÄ sidan och andra sidor som Àr anpassade till din profil genom att kombinera uppgifter frÄn dina surfvanor och data frÄn Sephora och tredjeparts kunddatabaser
    Delningscookies, sÄ att du kan dela innehÄllet pÄ hemsidan med andra personer eller att dela din visning eller Äsikt av hemsidans innehÄll med andra.

     

    cc) Hur fÄr du information ?

    NĂ€r du besöker vĂ„r hemsida för första gĂ„ngen och Sephora avser att placera andra cookies Ă€n ”tekniska”, informerar vi dig om att vi anvĂ€nder Cookies i en informationsbanner högst upp pĂ„ sidan.

    Genom att fortsÀtta att surfa pÄ hemsidan nÀr denna banner visas, samtycker du till anvÀndningen av dessa cookies. Du kan dock nÀr som helst Àndra instÀllningarna för dessa cookies. "Dina val rörande cookies").

    Nedan hittar du ytterligare information om cookies och hur du kan hantera dina instÀllningar.

     

    dd) Hur lÀnge cookies ligger kvar och konsekvenserna av att blockera dem

    Type cookies Lagringsperiod Konsekvenser av inaktivering
    Personaliseringscookies Deras livslÀngd Àr mycket kort, vanligtvis bara den tid du Àr kvar pÄ sidan, nÄgra timmar eller som mest ett Är. Hemsidans presentation anpassas inte till enhetens visningsinstÀllningar, dina lösenord och information om formulÀr som fylls pÄ hemsidan sparas inte.
    Cookies som anvÀnds för analys och för publikmÀtning LivslÀngden för publikmÀtningscookies överstiger inte 13 mÄnader. Har ingen konsekvens pÄ anvÀndningen av hemsidan.
    Reklamcookies LivslÀngden för reklamcookies överstiger vanligtvis inte 13 mÄnader. Har ingen konsekvens pÄ anvÀndningen av hemsidan. Men att ta bort dem blockerar inte webbannonser. Det kommer bara att leda till att annonsering visas som inte tar hÀnsyn till dina intresseomrÄden.
    Delningscookies LivslÀngden för delningscookies bestÀms av varje socialt nÀtverk men fÄr inte överstiga 13 mÄnader. Har ingen konsekvens pÄ anvÀndningen av webbplatsen. Inaktivering av dessa cookies hindrar dock all interaktion med berörda sociala nÀtverk.

    NödvÀndiga cookies, Deras livslÀngd Àr mycket kort, vanligtvis bara den tid du Àr kvar pÄ sidan. Du kanske inte kan komma Ät hemsidan eller dess tjÀnster.

     
    b) Dina val om cookies

    Genom att anvÀnda webbplatsen godkÀnner du anvÀndningen av de cookies som anges ovan. Du kan vÀlja att inaktivera nÄgra eller alla dessa cookies nÀr som helst.

     

    bb) Youronlinechoices

    För reklamcookies kan du ocksÄ gÄ till webbplatsen Youronlinechoices, som erbjuds av de som arbetar med digital annonsering i EDAA (European Digital Advertising Alliance) och förvaltas i Frankrike av Interactive Advertising Bureau France.

     

    cc) Avslag af reklamcookies

    Att neka dessa reklamcookies har ingen inverkan pÄ anvÀndningen av vÄr hemsida. Att inte tillÄta dem innebÀr dock inte att annonserna pÄ vÄr hemsida eller online kommer att upphöra. Det kommer bara att leda till att annonsering visas som inte tar hÀnsyn till dina intresseomrÄden.

    Vissa cookies hanteras inte i det hÀr verktyget. HÀr presenteras nÄgra andra sÀtt att inaktivera dem :

    Syfte Tool DeaktiveringslÀnk
    Analys och publikmÀtning cookies Google Analytics https://support.google.com/analytics/answer/181881?hl=en
    Analys och publikmÀtning cookies A/B Tasty https://www.abtasty.com/#abtastyoptout=1
    Analys och publikmÀtning cookies Target2sell https://cop.evidon.com/companies/target-2-sell
    Analys och publikmÀtning cookies Adobe https://www.adobe.com/mena_en/privacy/opt-out.html/
    Reklamcookies Google Ads https://adssettings.google.com/authenticated

     

    dd) Alternativen i din webblÀsare

    Din webblÀsare kan lÄta dig vÀlja att inaktivera alla eller vissa cookies, antingen systematiskt eller enligt utgivaren. Du kan ocksÄ konfigurera din webblÀsares programvara för att acceptera eller avvisa cookies (frÄn fall till fall eller alla).

    Kom ihÄg att om du inaktiverar alla cookies kommer du inte att kunna anvÀnda vÄr hemsida pÄ normalt sÀtt, förutom grundlÀggande funktioner.

    Internet Explorer:
    Klicka pÄ Verktyg och sedan pÄ Internetalternativ. Under fliken AllmÀnt klickar du pÄ InstÀllningar. Klicka sedan pÄ Visa filer och vÀlj den eller de cookies som du vill ta bort. DÀrefter stÀnger du fönstret som innehÄller listan med cookies och klickar pÄ OK, tvÄ gÄnger för att ÄtervÀnda till internet.

    Firefox:
    Klicka pÄ Firefox-menyn, och sedan pÄ Verktyg, sedan pÄ Alternativ; i fönstret som visas vÀljer du Integritet och klickar pÄ Ta bort specifika cookies. VÀlj de cookies som du vill inaktivera och ta bort dem.

    Safari:
    Klicka pÄ InstÀllningar I fönstret som öppnas, vÀlj Sekretess/SÀkerhet och klicka sedan pÄ Visa cookies.. VÀlj de cookies som du vill inaktivera och klicka sedan pÄ Ta bort eller Ta bort alla.

    Chrome:
    Klicka pÄ Google Chrome-symbolen, och sedan pÄ InstÀllningar. LÀngst ner pÄ sidan, klicka pÄ Avancerat. I avsnittet Sekretess klicka pÄ InnehÄllsinstÀllningar SÄ hÀr inaktiverar du cookies. VÀlj Cookies klicka pÄ Visa alla Cookies och webbplatsuppgifter, lÄt muspekaren svÀva över den webbplats som skapade cookien och klicka pÄ X i det högra hörnet, eller klicka pÄ Ta bort alla.

    ÖVERFÖRING AV PERSONUPPGIFTER UTANFÖR EUROPEISKA UNIONEN

    Observera att eftersom nÄgra av vÄra digitala annonseringspartner Àr belÀgna utanför Europeiska unionen kan uppgifter som samlas in med hjÀlp av cookies överföras till lÀnder utanför EU, vars lagstiftning om personuppgifter skiljer sig frÄn den som gÀller i Sverige. Vi krÀver att vÄra partners bara anvÀnder de uppgifter som samlas in med hjÀlp av cookies pÄ vÄr hemsida för att administrera eller tillhandahÄlla de begÀrda tjÀnsterna och uppmanar dem att alltid agera i enlighet med gÀllande dataskyddslagar och att ta sÀrskild hÀnsyn till sekretessen för den överförda informationen. För mer information, se deras policy för skydd av personuppgifter.

     
    d. Om du vill gÄ vidare: SÄ hÀr anvÀnds cookies i detalj

    aa) "Tekniska” cookies

    Tekniska cookies Àr cookies som behövs för att surfa pÄ hemsidan (t.ex. sessionscookies) och funktionscookies som lÄter dig komma Ät specifika funktioner. De anvÀnds till exempel för att kÀnna igen dig, signalera ditt besök pÄ en sida eller för att förbÀttra din surfkomfort, genom att bland annat :

    • Lagra information om ett formulĂ€r som du har fyllt i pĂ„ vĂ„r hemsida (kontoregistrering eller Ă„tkomst) eller till produkter, tjĂ€nster eller information som du har valt pĂ„ vĂ„r hemsida (serviceabonnemang, innehĂ„llet i en varukorg osv.)
    • Ge dig Ă„tkomst till reserverade och personliga omrĂ„den pĂ„ vĂ„r hemsida, till exempel ditt konto med ID och datum som du kanske har angett tidigare
    • Genomföra sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rder, till exempel nĂ€r du ombeds att logga in igen till en viss del av innehĂ„llet eller tjĂ€nsten efter en viss tid
    • Anpassa webbplatsens utseende till enhetens visningsinstĂ€llningar (till exempel sprĂ„k eller skĂ€rmupplösning).

    Du kan motsÀtta dig anvÀndningen av den hÀr typen av cookies och ta bort dem i dina webblÀsarinstÀllningar (se avsnittet Alternativen i din webblÀsare). Men tÀnk pÄ att du dÄ kanske inte kan komma Ät webbplatsen eller alla tjÀnster.

     

    bb) Cookies för sÀkra betalningar.

    Cookies kan hjÀlpa till att bekÀmpa bedrÀgerier pÄ nÀtet (betalningsbedrÀgerier, identitetsstöld, osv.). I enlighet med dina rÀttigheter kan dÀrför Sephora eller tjÀnsteleverantörer som agerar för Sephoras rÀkning lagra spÄrare för att samla in information om den enhet som anvÀndes nÀr bestÀllningen gjordes (inklusive operativsystemet, maskinens placering, oavsett om en proxy anvÀndes eller inte, osv.).

    Dessa ”fingeravtrycksspĂ„rare” som Ă€r kopplade till dina bestĂ€llningsuppgifter anvĂ€nds för att bekrĂ€fta din bestĂ€llning, den betalningsmetod som anvĂ€nds och vald leveransmetod. Den hĂ€r informationen kan skickas till alla tredje parter som har tillstĂ„nd enligt lag eller som utses av SEPHORA för att identifiera köparens identitet, bestĂ€llningens giltighet, betalningsmetod som anvĂ€nds och planerad leverans.

    Om du nekar att vÄra cookies anvÀnds för att sÀkra transaktionerna kan din bestÀllning inte godkÀnnas automatiskt och kommer att bli föremÄl för manuell granskning. Bevis pÄ identitet kan begÀras för att bekrÀfta din bestÀllning.

    Om du har nÄgra frÄgor om dessa kontroller eller om ditt konto skulle blockeras, kontakta kundservice (se Hur kan du kontakta oss).

     

    cc) Cookies för publikmÀtning

    Cookies för publikmÀtning mÀter vilka som tittar pÄ olika typer av innehÄll och avsnitt pÄ vÄr hemsida för att utvÀrdera och organisera dem, och sÀrskilt för att:

    • FĂ„ besökarstatistik och volymer och anvĂ€nda de olika elementen som utgör vĂ„r hemsida (avsnitt och innehĂ„ll som besöks, resor) för att hjĂ€lpa oss att förbĂ€ttra intresset för och anvĂ€ndarvĂ€nligheten hos vĂ„ra tjĂ€nster
    • justera utseendet pĂ„ vĂ„r hemsida eller annonseringsomrĂ„dena utifrĂ„n enhetens visningsinstĂ€llningar (sprĂ„ket som anvĂ€nds, skĂ€rmupplösning, operativsystem som anvĂ€nds osv.) nĂ€r du besöker vĂ„r hemsida med den utrustningen och det lĂ€sningsprogram som ingĂ„r i enheten.

    Cookies för publikmÀtning publiceras av vÄra tjÀnsteleverantörer eller av oss. Utöver besökaranalys kan de upptÀcka surfproblem för att hjÀlpa oss att förbÀttra anvÀndarvÀnligheten hos vÄra tjÀnster.

    De besökaranalystjÀnster som denna hemsida anvÀnder producerar och skickar endast sammanlagd statistik och besökarnas volymer till vÄra tekniska leverantörer och utesluter all enskild information. Statistiken kopplas ihop med andra sidors besökstatistik samt med dina kunduppgifter.

    PÄ samma sÀtt anvÀnder vi ocksÄ mÀtverktyg för att mÀta effektiviteten i vÄra e-postkampanjer sÄ att vi kan planera relevanta försÀljningsÄtgÀrder enligt den information som samlats in (till exempel, skicka ett nytt meddelande eller ett personligt erbjudande).

    Du kan vĂ€lja att inaktivera anvĂ€ndningen av cookies som statistiskt analyserar dina webblĂ€sningsuppgifter. Om du vill veta hur du gör det, se avsnittet ”Dina val om cookies”.

     

    dd) Avslag pÄ betalningscookie

    Syfte Redaktör DeaktiveringslÀnk
    Afslag pÄ betalingscookie Cybersource Du kan bekrÀfta ditt val genom att klicka pÄ knappen nedan:
    Ja / Nej

    ee) Reklamcookies

    AnvÀndning av reklamcookies avgör reklaminnehÄllet pÄ de produkter och/eller tjÀnster som erbjuds pÄ hemsidan www.sephora.se och matchar dina intresseomrÄden utifrÄn din tidigare anvÀndning av den berörda enheten, i synnerhet genom att:

    • RĂ€kna det totala antalet annonser som vi har visat i vĂ„ra annonseringsomrĂ„den, identifiera dessa annonser, deras antal visningar, antalet anvĂ€ndare som har klickat pĂ„ varje annons och, om tillĂ€mpligt, de senare Ă„tgĂ€rderna som anvĂ€ndarna utförde pĂ„ sidorna som annonserna ledde till
    • Justera reklaminnehĂ„llet pĂ„ vĂ„r hemsida och pĂ„ den enhet som levereras av vĂ„ra annonseringsomrĂ„den samt vĂ„ra erbjudanden utifrĂ„n hur du har surfat pĂ„ vĂ„ra hemsidor eller tredje parts hemsidor, de inköp du gör och/eller enligt platsdata (longitud och latitud) som skickas av din enhet (med ditt samtycke).

    I i den utstrÀckning som du har lÀmnat personuppgifter, inklusive din elektroniska kontaktinformation, under din registrering, din order eller din tillgÄng till nÄgon av vÄra tjÀnster, associera dessa uppgifter med webblÀsningsinformation, till exempel skicka elektroniska marknadsföringsmeddelanden till dig eller visa dem pÄ din enhet inom annonsutrymmen som vi publicerar, personliga annonser som Àr specifikt avsedda för dig som kan vara av intresse för dig personligen.
    Skicka elektroniska marknadsföringsmeddelanden som Àr anpassade till din anvÀndarprofil.

    Hur samlas informationen av reklamcookies ?

    Reklamcookies lagras pĂ„ anvĂ€ndarens enhet genom spĂ„rningstekniker (”tracker”) som tillhandahĂ„lls av vĂ„ra partners som lĂ€ggs in pĂ„ de sidor som besöks eller direkt infogas av annonsörer i annonserna som visas pĂ„ hemsidan.
    SpÄraren skickar automatiskt information om innehÄllet pÄ den besökta sidan eller annonsen pÄ den besökta sidan hos vÄra partner. Informationen kopplas ihop med ID-koden i de cookies som lagras pÄ din enhet av partnerna.

    Hur kopplas informationen ihop ?

    Om du har ett konto, ett klubbkort eller nÀr du lÀgger en bestÀllning kopplas den information som samlas in genom reklamcookies pÄ hemsidan eller pÄ hemsidor frÄn tredje part ihop med informationen frÄn anvÀndningen av ditt konto eller vÄra produkter och tjÀnster för att skapa en anvÀndarprofil som anvÀnds för riktade annonser och direktmarknadsföring.
    Din profil innehÄller ocksÄ information som kommit in nÀr du har haft kontakt med vÄra partners eller andra som Àr kunder till dessa partners. Kopplingar görs ocksÄ med uppgifter som samlas in offline och lagras i vÄra kundhanteringsverktyg eller i verktyg som hanteras av vÄra affÀrspartners (t.ex. kommunikationsbyrÄer, publikmÀtningsinstitut eller direktreklamföretag).

    Vad Àr fördelen med att fÄ annonsering anpassad till sin surfning ?

    VÄrt mÄl Àr att visa dig annonser som Àr sÄ relevanta som möjligt för dig. Med hjÀlp av cookies kan vi i realtid identifiera vilken annons som ska visas pÄ en enhet, enligt den senaste surfningen pÄ en eller flera hemsidor eller applikationer. Ditt intresse för reklaminnehÄllet som visas pÄ din enhet nÀr du besöker en hemsida bestÀmmer ofta de annonseringsresurser som gör det möjligt för företaget att tillhandahÄlla sina tjÀnster som oftast Àr gratis för anvÀndarna. Detta gör det möjligt för oss och för tredje parter att visa annonser som matchar dina intressen snarare Àn annonser som inte intresserar dig.

    ee) Delningscookies

    VÄr hemsida innehÄller cookies för delningar till Facebook, YouTube, Instagram och andra liknande sociala nÀtverk, sÄ att du kan dela innehÄllet frÄn vÄr hemsida med andra personer eller dela ditt innehÄll eller din Äsikt om hemsidans innehÄll med andra. Dessa cookies lagras direkt av dessa sociala nÀtverk, i synnerhet nÀr det gÀller knapparna Dela och Gilla i sociala nÀtverk som Facebook och Instagram. Det sociala nÀtverket som tillhandahÄller en sÄdan knapp kan identifiera dig, Àven om du inte anvÀnde den nÀr du besökte hemsidan. Den hÀr typen av knappar kan göra det möjligt för det berörda sociala nÀtverket att spÄra din webblÀsning pÄ vÄr hemsida, helt enkelt för att ditt konto i det sociala nÀtverket var aktivt pÄ enheten (öppen session) medan du surfade pÄ vÄr hemsida. Vi har ingen kontroll över de processer som de sociala nÀtverken anvÀnder för att samla in information om din surfning pÄ vÄr hemsida och hur de Àr kopplade till de personuppgifter som de har.
    Om du Àr inloggad pÄ det sociala nÀtverket medan du surfar pÄ vÄr hemsida gör delningsknapparna att innehÄllet du ser Àr kopplat till ditt anvÀndarkonto.
    Vi uppmanar dig att lÀsa de sociala nÀtverkens sekretesspolicy för att lÀra dig hur de anvÀnder den information som de kan fÄ frÄn dessa knappar, sÀrskilt för reklamÀndamÄ

     

    Förteckning över enheter, webbplatser och hur man kan utöva sina rÀttigheter

    Frankrike:

    • Sephora SAS, sociĂ©tĂ© par actions simplifiĂ©e au capital de 78 256 500 euros, immatriculĂ©e au Registre du Commerce et des SociĂ©tĂ©s de Nanterre sous le numĂ©ro B 393 712 286, dont le siĂšge social est situĂ© au : 41, rue Ybry, 92200 Neuilly-sur-Seine, France.
    • phttp://www.sephora.fr Mobilt websted: m.sephora.fr
      I ett vanligt brev till följande adress: Sephora Custom Service, 41, rue Ybry, 92200 Neuilly-Sur-Seine, Frankrike - eller genom att ringa mellan 09:00 och 20:00, mÄndag till lördag pÄ +33 (0) 809 40 40 45 (tjÀnsten Àr gratis + samtalskostnad) - eller via e-post genom att skriva till: serviceclients@sephora.fr.
    Sverige:

    • SEPHORA SVERIGE AB, ORG. nummer 556889-5659 med adress: Kongens Nytorv 26. 4, 1050 Köpenhamn K.
    • www.sephora.se
      Via telefon 031-361 34 17 mÄndag-torsdag kl. 10-16.30 och fredag 10-16
      Via e-mail vkundservice@sephora.se

    INTEGRITETSPOLICY Tillsyn över skönhetsprodukter och kosttillskott

    Denna policy beskriver hur Sephora SAS ("Distributören") och Sephora S+ ("VarumÀrket Sephora") anvÀnder den information om dig som samlas in specifikt i en rapport om negativa hÀlsohÀndelser som du eller dina nÀrstÄende kan ha lidit som ett resultat av anvÀndning av nÄgon produkt som distribueras av Sephora SAS. Tack vare din hjÀlp kommer Distributören och varumÀrket Sephora sÄledes att kunna övervaka oönskade hÀlsohÀndelser för vilka rapportering eller signalering kan göras i enlighet med tillÀmpliga regler (nedan kallad "Oönskad hÀlsohÀndelse".).

    Distributören och varumÀrket Sephora ansvarar för den separata behandlingen av denna personliga information("uppgifter") som insamlas inom ramen för ovannÀmnda hÀlsohÀndelser vid tillsyn över skönhetsprodukter och, i tillÀmpliga fall, kosttillskott. De finns bÄda pÄ 41, rue Ybry, 92200 Neuilly-sur-Seine, Frankrike (hÀrefter "Sephora" eller "Vi" ).

    Att skydda och bibehÄlla sÀkerheten för uppgifterna tillhörande vÄra kunder och anvÀndarna av vÄra produkter Àr av yttersta vikt för Sephora.

    Vi uppmanar dig dÀrför att lÀsa denna integritetspolicy noggrant, dÄ den upplyser om villkoren för behandling av informationen du ger oss varje gÄng du rapporterar en oönskad hÀlsohÀndelse till oss och i synnerhet:

    Vilka uppgifter samlar vi in om dig?

    För vilka syften?

    Vilka Àr villkoren för kommunikation och överföring av uppgifter?

    Vad görs för att skydda och hÄlla uppgifterna sÀkra?

    Vilka Àr dina rÀttigheter?

    Hur kontaktar du oss?

    Observera att denna integritetspolicy nÀr som helst kan uppdateras av Sephora. Datumet för den senaste uppdateringen visas i slutet av denna integritetspolicy. Vi uppmanar dig dÀrför att lÀsa den regelbundet.

    Vilka uppgifter samlar vi in om dig?

    Vi samlar in uppgifter om dig pÄ följande sÀtt:

    • Direkt frĂ„n dig nĂ€r du kontaktar distributören via:
      • vĂ„r kundtjĂ€nst, via telefon, e-post, vid bestĂ€llning pĂ„ vĂ„r onlineförsĂ€ljningssida, kommentarer pĂ„ vĂ„ra webbplatser och pĂ„ vĂ„ra sociala nĂ€tverk;
      • vĂ„ra försĂ€ljningsrĂ„dgivare i butiken; eller
    • Av tredje part, nĂ€r fall rapporteras till oss av varumĂ€rken eller vĂ„rdpersonal.

    För att utföra denna marknadshÀlsoövervakning samlar Sephora in följande uppgifter:

    •  Uppgifter om den utsatta personen i den utstrĂ€ckning som Ă€r nödvĂ€ndig för bedömningen av den oönskade hĂ€lsohĂ€ndelsen, sĂ€rskilt:
      • civilstĂ„nd, identitet, identifikation och kontaktinformation: ditt efternamn, förnamn, födelsedatum, lojalitetskortnummer samt din postadress, e-postadress, ditt telefonnummer för att kunna kontakta dig om du vill fĂ„ en uppföljning till din rapportering. NĂ€r anvĂ€ndaren av produkten Ă€r minderĂ„rig ber vi ocksĂ„ om vĂ„rdnadshavarens efternamn och förnamn.
      • uppgifter om personligt och/eller yrkesliv: uppgifter om anvĂ€ndningen av produkten ifrĂ„ga som Ă€r absolut nödvĂ€ndiga för bedömningen av den oönskade hĂ€lsohĂ€ndelsen.
      • hĂ€lsorelaterad information: beskrivning av biverkningar (typ av reaktion), om sjukfrĂ„nvaro har ordinerats samt dess varaktighet, om sjukhusvistelse har Ă€gt rum etc.
    • Uppgifter om den person som rapporterade biverkningen (inklusive, i förekommande fall, vĂ„rdpersonal som kan ge mer detaljerad information).

    Personen informeras om att sekretessmarkeringen för identiteten dÄ mÄste lyftas. Personen bör dÀrför se till att endast kommunicera den information som begÀrs av Sephora för att uppfylla sina skyldigheter nÀr det gÀller tillsyn över skönhetsprodukter och kosttillskott

    För vilka syften?

    HÀr finner du syftet med behandlingen av dina uppgifter och skÀlen till att denna behandling Àr nödvÀndig för oss.

    Syftet med behandlingen SkÀl som gör det nödvÀndigt att behandla dina personuppgifter
    • Förebyggande, övervakning, utvĂ€rdering, hantering av biverkningar.

    Behandlingen omfattar:
    (i) insamling, registrering, analys, uppföljning, dokumentation, överföring och konservering av uppgifter som rör alla oönskade hÀlsohÀndelser av produkter frÄn Sephora som tillverkare eller som sÀljs av Sephora som distributör; och
    (ii) hantering av den kontakt som hafts med personen som anmÀlt biverkningen.

    Lagstadgad skyldighet: bearbetning av information relaterad till tillsyn över skönhetsprodukter och kosttillskott som distribueras av Sephora i enlighet med förordning (EG) 1223/2009 och folkhÀlsolagen.

    Denna behandling Àr ocksÄ nödvÀndig av skÀl av allmÀnt intresse, för att sÀkerstÀlla att de höga kraven pÄ kvalitet och sÀkerhet för kosmetiska produkter och kosttillskott efterlevs.

    • Skapande av statistik över hur ofta rapportering av fall förekommer (icke-nominativ data).
    Lagstadgad skyldighet och allmÀnt intresse för Sephora att övervaka marknaden och identifiera riskprodukter.
    • Uppföljning av konsekvenserna efter anmĂ€lan av den oönskade hĂ€lsohĂ€ndelsen.
    Lagstadgad skyldighet att sÀkerstÀlla bedömningen av den oönskade hÀlsohÀndelsen.

    Den information som vi behöver för att uppnÄ ovannÀmnda syften anges av en asterisk pÄ kundnöjdhetsformulÀret som du kan behöva fylla i i vÄra butiker eller som specificeras för dig muntligen nÀr du kontaktar vÄr kundtjÀnst. Om du vÀljer att inte fylla i dessa obligatoriska fÀlt kommer vi inte att kunna behandla dina förfrÄgningar och/eller kontakta dig nÀr du uttryckligen har begÀrt detta.

    Övrig information (som inte anges med en asterisk) Ă€r frivillig och hjĂ€lper oss lĂ€ra kĂ€nna dig bĂ€ttre och förbĂ€ttra vĂ„r kommunikation med dig och vĂ„ra tjĂ€nster.

    Vilka Àr villkoren för kommunikation och överföring av uppgifter?

    Vi kan behöva kommunicera din information, för de syften som beskrivs ovan, till följande mottagare:

    • Sephoras reglerings- och kvalitetsavdelning;
    • Sephoras avdelning för hantering av klagomĂ„l (till exempel: juridisk avdelning och/eller kundtjĂ€nst, som har direktkontakt med dig);
    • Sephoras internrevisionsavdelning för att bekrĂ€fta efterlevnad av lagstadgade skyldigheter;
    • VĂ„r moderator för kommentarer pĂ„ Sephoras webbplats;
    • TjĂ€nsteleverantörer som ansvarar för att utreda negativa hĂ€lsohĂ€ndelser. Dessa kan behöva kontakta dig, med förbehĂ„ll för ditt godkĂ€nnande, för att undersöka de rapporterade biverkningarna;
    • TredjepartsvarumĂ€rken som Ă€r inblandade i rapporten;
    • Berörd försĂ€kringspersonal;
    • Behöriga nationella offentliga organ i hĂ€ndelse av anmĂ€lan om allvarliga biverkningar (till exempel: ANSM för Frankrike);
    • TjĂ€nsteleverantörer associerade med behandlingen: IT-tjĂ€nsteleverantörer som utför hanteringen, externa konsulter, toxikologiska laboratorier.

    I den hÀndelse din rapport gÀller anvÀndningen av en produkt frÄn ett varumÀrke som inte Àr etablerat inom EES, överför vi informationen till varumÀrket sÄ att det kan uppfylla sina lagstadgade skyldigheter nÀr det gÀller vaksamhet. Denna överföring sker med ditt samtycke och Sephora har infört standardavtalsklausuler som godkÀnts av Europeiska kommissionen, som garanterar skydd för dina uppgifter nÀr de överförs till varumÀrken utanför EES. Du har rÀtt att fÄ information om överföringsmekanismen genom vilken dina uppgifter skickas utanför EES och till vilket land överföringar görs. För att fÄ denna information, vÀnligen kontakta oss med hjÀlp av kontaktuppgifterna nedan under "Kontakta oss".

    Vi kommer ocksÄ att svara pÄ förfrÄgningar om information om vi Àr skyldiga att göra sÄ enligt lag, eller om sÄdant utlÀmnande krÀvs för att skydda vÄra rÀttigheter och/eller för en juridisk process, ett domstolsbeslut, begÀran frÄn en tillsynsmyndighet eller nÄgot annat rÀttsligt förfarande mot oss.

    Om du rapporterar en oönskad hÀlsohÀndelse pÄ uppdrag av en tredje part ber vi dig att vidarebefordra detta meddelande till dem (i elektronisk from eller i pappersformat).

    Vad görs för att skydda och hÄlla uppgifterna sÀkra?

    Vi behÄller din information under en period av tio Är frÄn det datum dÄ du rapporterade en negativ hÀlsohÀndelse till oss för att uppfylla vÄra juridiska skyldigheter med hÀnsyn till gÀllande preskription inom tillsyn över skönhetsprodukter och kosttillskott.

    NÀr dina uppgifter inte lÀngre behövs för ovanstÄende ÀndamÄl eller för arkivering för att uppfylla vÄra juridiska skyldigheter, ser vi till att de raderas eller anonymiseras.

    Sephora genomför alla tekniska och organisatoriska ÄtgÀrder som Àr rimligt nödvÀndiga för att sÀkerstÀlla sÀkerheten och sekretessen hos de personuppgifter som vi behandlar.

    Vilka Àr dina rÀttigheter?

    I enlighet med tillÀmplig lag har du följande rÀttigheter nÀr det gÀller dina uppgifter:

    • FĂ„ en kopia av dina uppgifter och all information om hur de behandlas;
    • RĂ€tta felaktiga uppgifter (inklusive rĂ€tten att komplettera ofullstĂ€ndig information) under uppföljningen som genomförs.
    • BegrĂ€nsa behandlingen av dina uppgifter, det vill sĂ€ga tillfĂ€llig frysning av uppgifterna nĂ€r:
      • riktigheten av dina uppgifter bestrids;
      • vi inte lĂ€ngre behöver dina uppgifter men de fortfarande krĂ€vs för att upprĂ€tta, utöva eller försvara rĂ€ttsliga ansprĂ„k;
    • Ge allmĂ€nna eller specifika instruktioner om hur dina uppgifter behandlas och anvĂ€nds efter din bortgĂ„ng.

    I den mÄn behandlingen baseras pÄ efterlevnad av en lagstadgad skyldighet har du varken rÀtt att invÀnda mot, rÀtt att radera eller rÀtt till dataportabilitet av uppgifterna.

    Du har ocksÄ rÀtt att lÀmna in ett klagomÄ till din lokala tillsynsmyndighet som ansvarar för skydd av personuppgifter: CNIL 3 Place de Fontenoy, 75007 Paris, Frankrike.

    För att utöva dessa rÀttigheter, vÀnligen kontakta oss med hjÀlp av kontaktuppgifterna nedan under
    " Kontakta oss". Observera att vi kan be dig om bevis pÄ din identitet, och vi förbehÄller oss rÀtten att ta ut en avgift om lagen tillÄter oss att göra sÄ, till exempel om din begÀran Àr uppenbart ogrundad eller överdriven. Vi kommer att göra vÄrt bÀsta för att svara pÄ din begÀran inom gÀllande tidsram.

    Kontakta oss

    Om du har frÄgor angÄende denna integritetspolicy för tillsyn över skönhetsprodukter och kosttillskott eller om du vill utöva nÄgon av dina rÀttigheter, vÀnligen kontakta oss pÄ följande adress:

    • per post till följande adress: Sephora, Regulatory Service, 41, rue Ybry, 92200 Neuilly-Sur-Seine, Frankrike; eller
    • via e-post genom att skriva till: cosmetovigilance@sephora.fr

    Vi har ett dataskyddsombud som kan kontaktas via följande kontaktuppgifter: privacy@sephora.fr.

    Vi kan nÀr som helst Àndra denna integritetspolicy för tillsyn av skönhetsprodukter och kosttillskott för att ta hÀnsyn till Àndringar i lagen och/eller vÄr praxis nÀr det gÀller skydd av personuppgifter.Vi uppmanar dig dÀrför att lÀsa den regelbundet.

    Datumet för den senaste uppdateringen Àr 7 Feb 2022.