INTEGRITETS- OCH COOKIEPOLICY

Sephora respekterar din önskan att skydda din integritet och dina personuppgifter.

I denna policy beskrivs hur Sephora använder den information som samlas in om dig när du använder en av Sephoras hemsidor (här finns en lista över alla hemsidor ), kallas hädanefter kollektivt ”hemsida”, och när du gör inköp i våra butiker eller interagerar med oss (våra ”tjänster”). Du får veta ursprunget och användningen av den webbläsningsinformation som samlats in av cookies och får veta hur du kan utöva dina rättigheter i enlighet med gällande lagstiftning för personuppgifter.

Denna policy gäller alla hemsidor, applikationer och tjänster som erbjuds av Sephora och företag i Sephora-koncernen, (hädanefter var för sig och gemensamt « Sephora » « Vi », « Vår », som hänvisar till denna policy och lägger till den i webbplatsens "Allmänna användarvillkor” och "Allmänna försäljningsvillkor” (och andra dokument eller informationsblad som hänvisar till denna policy). Om du vill se listan över enheter som berörs av denna policy : klicka här.

Den gäller inte hemsidor, applikationer och tjänster som har separata stadgar eller policyer som inte innehåller eller hänvisar till den här. Därför är denna policy viktig för dig som vill ha en positiv upplevelse och lita på våra tjänster, och för oss som vill svara på dina frågor korrekt och fullständigt och ta hänsyn till dina önskningar.

Den gäller inte webbplatser, applikationer och tjänster som har separata stadgar eller policyer som inte omfattar eller hänvisar till denna förordning (i synnerhet gäller den inte för www.wearesephora.se, vars policy när det gäller skydd av personuppgifter finns tillgänglig på följande adress: Careers at Sephora http://www.wearesephora.dk/privacypolicy, eller när det gäller behandling av information som samlats in vid rapportering av en biverkning efter användning av en produkt som distribueras av Sephora SAS, där policyn för skydd av personuppgifter kan ses här.

Ändringar i policyn

Vi kan ibland göra ändringar i vår policy. Om så är fallet informerar vi dig genom att ändra datumet längst upp. I vissa fall kommer vi att meddela på andra sätt (till exempel på alla sidor på vår hemsida eller genom att skriva till dig via e-post). Vi uppmuntrar dig att läsa denna personuppgifts- och cookiespolicy när du interagerar med oss för att hålla dig informerad om våra rutiner när det gäller personuppgifter och hur du kan kontrollera hur dina personuppgifter används och skydda din integritet.

DE VIKTIGASTE PUNKTERNA I SEPHORASintegritets- och cookiespolicy

Insamladinformation

Vi samlar information om dig när du besöker hemsidan, interagerar med oss ​​eller gör inköp i en butik.

Förutom den information som du lämnar (t.ex. till ditt konto, kundklubb) samlas information automatiskt in, genereras eller härleds från våra system (t.ex. matchning/sammanslagning av uppgifter för att skapa en marknadsföringsprofil för dig).

Syfte

Den informationen gör att vi kan lära känna dig och att vi kan använda dina val för att skapa personliga erbjudanden om våra produkter och våra partners produkter.

Med användning av cookies kan vi förbättra hemsidans utseende och visa annonser på hemsidan och på andra hemsidor.

Kontroller utförs också för att säkerställa hemsidans säkerhet och transaktioner.

Överföringar

Överföringar av uppgifter utanför Europeiska unionen sker pga. organisatoriska förhållanden eller pga. placeringen.

Vissa av våra leverantörer (leveransföretag, värdföretag, betalnings- eller säkerhetsleverantörer).

DINAalternativ OCHrättigheter

För att få reda på hur du granskar din direktmarknadsföring och dina marknadsföringsprofileringsval, klicka här.

För att utöva din rätt till åtkomst och rättelse, och för att ta reda på och utöva andra rättigheter som du har rätt till enligt lagstiftning om dataskydd,, klicka här.

Kontakta oss

Om du har några frågor eller klagomål angående denna policy kan du kontakta oss :
par courrier adressé à SEPHORA - Service Clients, 41 rue Ybry, 92200 Neuilly-sur-Seine
Via telefon på 031-361 34 17 från måndag till torsdag 10-16.30 och fredag 10-16. Via e-post : kundservice@sephora.se

HELA SEPHORAS STADGAom integritets- och cookiepolicy

Vilka uppgifter samlar vi in ?

Uppgifter som du själv lämnar :

Vi samlar in uppgifter som du tillhandahåller när du använder vår webbplats och våra tjänster.

    Det kan vara när du :
  • Skapar ett konto,
  • Registrerar dig till vår kundklubb,
  • Gör köp eller bokar en tjänst i någon av våra butiker,
  • Ringer till oss,
  • Anmäler att du vill få e-post från oss,
  • Beställer en katalog,
  • Deltar i en utlottning, tävling, kampanj eller undersökning,
  • Kommunicerar med oss via ett socialt nätverk,
  • Ställer en fråga till kundtjänst.
  • Kommunicerar med oss på något annat sätt.

Det är frivilligt att lämna ut personlig information. Men om du inte lämnar alla eller någon av de begärda uppgifterna kan vi tyvärr inte tillhandahålla vissa produkter, tjänster eller information.

Det här är några av de kategorier av uppgifter, som vi samlar in :

  • Identifiering och kontaktuppgifter (t.ex. för- och efternamn, födelsedatum, postadress, e-mail adress, kontaktmetoder) som behövs för att identifiera dig när du använder en av våra tjänster (t ex. skapar ett konto på nätet),
  • Transaktionsinformation som behövs för att behandla din beställning (utvalda varor, leverans- och faktureringsadress, ditt telefonnummer och din e-postadress, betalningsmetod inklusive ditt betalningskort och utgångsdatum, samt kontoinnehavaren på betalkortet när du betalar på nätet),
  • Information om dina inställningar (t.ex. vilka produkter och tjänster du föredrar),
  • Sociodemografisk information (t.ex. din ålder, yrke, kön osv., information om när du publicerar en recension),
  • Information om dina fysiska egenskaper (t.ex. ögonfärg eller hårtyp som du väljer att dela med oss när du använder Beauty Board),
  • Historiska uppgifter om dina beställningar på nätet, och varje gång du använder ditt klubbkort i butiken (vi sparar historiken över transaktioner och inköpsplatser, och när du köper eller skickar tillbaka en produkt samlar vi in information om transaktionen, t.ex. produktinformation och datum och plats för inköp eller retur),
  • De historiska uppgifterna för dina kontakter med oss (vi sparar också historiken när du kontaktar kundtjänst eller när du gör ett anspråk),
  • Recensioner som du skriver om produkter och bilder du lägger upp i Beauty Board.

De uppgifter som vi begär in och som är nödvändiga för att svara på önskemål anges med en asterisk eller motsvarande på insamlingsformulären eller kommuniceras verbalt när de samlas in. Om du inte fyller i de obligatoriska fälten eller tillhandahåller den information som behövs, kommer vi inte att kunna svara på dina önskemål.

I våra butiker eller vid evenemang som vi organiserar (till exempel makeup events, produktlanseringar eller andra händelser i butiken) kan vi samla in ytterligare personuppgifter enligt de villkor och för de användningar som specifikt meddelas vid tillfället.

Uppgifter som vi samlar in automatiskt.

Vi samlar automatiskt in information om dig när du öppnar eller använder hemsidan eller utför en transaktion. Det rör sig främst om följande :

  • Anslutningsdata :

Vi samlar in information om vilken enhet du använder för att surfa på och använda hemsidan (som operativsystem, typ av webbläsare, oavsett om du använder en proxy eller inte, platsen för din IP-adress för att identifiera datorn, hur länge du stannade kvar, vilka sidor du besökte och vilken länk som tog dig till vår webbplats.

  • Information om din surfning (oavsett om du är inloggad eller inte) :

Vi kan använda cookies och annan spårningsteknik för att samla in information om dig när du interagerar med vår hemsida eller de e-postmeddelanden som vi skickar till dig. Den informationen gör det möjligt för oss att förstå vad du föredrar, vilka varumärken eller produkter du dras till och analysera hur du interagerar med visst innehåll. Den informationen samlas in både när du är inloggad och när du inte är inloggad och kan överlappa varandra oavsett vilken enhet du använder. Här kan du läsa mer om cookies och hur du tar bort dem : Meddelande om Sephoras cookies.

  • Platsdata :

När du är ansluten till mobilappen och har aktiverat det alternativet samlar vi in information om din plats.

  • Inspelning av samtal till kundtjänst :

    Om du dessutom kontaktar en av våra rådgivare kan dina konversationer spelas in för att förbättra vår servicekvalitet. Du får information om det innan du kopplas fram. Du kommer alltid att ha andra sätt att nå oss om du inte vill att ditt samtal ska spelas in.

    INFORMATION OM TREDJE PART

    I vissa fall kan vi samla in information om andra personer som du är i kontakt med t.ex. när du köper ett presentkort till någon och ber dem ta emot det elektroniskt eller genom att köpa och skicka produkter till en annan person, eller genom att delta i en tävling på webbplatsen och bjuda in dina vänner att också delta. Vi använder endast sådan information för att tillhandahålla den tjänst du har begärt och skickar inte marknadsföringsmaterial till dina kontakter om de inte själva väljer att ta emot kommunikation från oss.

    Vilken är den rättsliga grunden och hur använder vi de insamlade uppgifterna ?

    Vi samlar bara in personuppgifter när vi har en rättslig grund att göra det.

    Insamlingen av personuppgifter som beskrivs nedan utförs bara av följande anledningar :

    1) Insamlingen behövs för att tillhandahålla våra tjänster och leverera det du beställer.

    VVi använder dina uppgifter för att hantera tecknade avtal och tjänster och för att uppfylla våra avtalsförpliktelser, i synnerhet för att :

    • llhandahålla de produkter och tjänster som du har beställt på nätet eller i en Sephora-butik, hantera transaktioner och fakturering, genomföra leveransen, inklusive hantering av bedrägerier på nätet, betalningsbedrägerier och betalningsincidenter,
    • Hantera ditt konto och medlemskap i kundklubben,
    • Låta dig dra nytta av fördelarna med det lojalitetsprogram du prenumererar på,
    • Hantera dina beställningar av tjänster som erbjuds av våra butiker (makeupservice, brow bar, osv.),
    • Hantera dina inlägg i Beauty Board, vår nätgemenskap där medlemmarna kan dela makeup looks och frisyrer.
    • Hantera dina produktrecensioner
    • Hantera alla andra nuvarande eller framtida tjänster som rör våra tjänster och som anges i respektive användarvillkor

    Och/eller

    2) Insamlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse.

    I det här fallet tar vi hänsyn till eventuella konsekvenser som denna insamling kan ha på dig och besökare mer allmänt.

    Om vi anser att dina intressen eller dina grundläggande rättigheter och friheter överstiger vårt berättigade intresse, kommer vi inte att använda dina personuppgifter på grundval av detta och kan be om ditt specifika samtycke.

    • Hantera våra kundrelationer :

    Vi hanterar vår relation med dig med en uppdaterad databas som innehåller befintliga och potentiella kunder, och det gör att vi kan hantera vår kundklubb proaktivt.

    • Se till att du kan surfa på hemsidan och förbättra användarupplevelsen.

    Se till att du kan surfa på hemsidan och förbättra användarupplevelsen. Generellt sett kan du surfa på vår webbplats utan att dela med dig av uppgifter som kan identifiera dig. Men din webbläsningsinformation samlas in automatiskt (se avsnittet OUppgifter som vi samlar in automatiskt), för att säkerställa säkerheten för hemsidor och tjänster och anpassa användarupplevelsen på nätet.

    Anpassa hemsidor, program och annonsering utifrån dina önskemål. Om du inte har gjort ett annat val (för att göra ditt val, se Meddelande om Sephoras cookies) spårar och analyserar vi dina vanor, användningar och aktiviteter (bland annat genom att kombinera data som samlats in på hemsidan och data som samlas in när våra tjänster används) för att skapa användarprofiler, visa eller skicka riktade annonser till dig och anpassa våra hemsidor och applikationer. I det ingår att vi använder teknik som placerar cookies på dina enheter eller i de e-postmeddelanden som vi skickar dig.

    • Anpassning av marknadsföring och reklamkommunikation enligt dina preferenser:

    Om du är medlem i lojalitetsprogrammet anpassar Sephora kommunikationen som skickas med post eller email. Om du inte önskar detta kan du närsomhelst inaktivera alternativet "riktad reklam" som finns via länken i all vår marknadsföringskommunikation.

    Dessutom, oavsett om du är medlem i ett lojalitetsprogram eller inte, delar vi en del av din information relaterad till online- eller butiksaktivitet med våra annonseringspartners för att göra kommunikationen relevant för dig.

    Om du inte önskar detta kan du närsomhelst inaktivera alternativet "riktad annonsering" från länken i all vår marknadsföringskommunikation. Genom att inaktivera denna inställning fortsätter du att exponeras för våra annonser, men dessa kommer inte att anpassas.

    • Kombinera data :

    Vi kopplar ihop och kombinerar data om dig som samlats in både online och offline med dina kontouppgifter, om du har ett konto, är medlem i kundklubben eller använder någon av våra tjänster.

    Vi kopplar samman uppgifter från dina inlägg på Beauty Board, särskilt din ögon- och hårfärg och uppgifter som erhållits från dina produktrecensioner med dina kund- och/eller kundklubbsuppgifter. Vi använder dessa uppgifter för att föreslå lämpliga produkter och erbjudanden.

    När du är inloggad på ditt konto och kontaktar kundtjänst via hemsidans kontaktformulär, till exempel automatiska påminnelser eller snabbmeddelanden med en av våra rådgivare, kopplar vi också uppgifter om ditt kund
    Och/eller
    Kundklubbskonto med uppgifter som rör dina kontaktförfrågningar för att erbjuda dig en anpassad tjänst och kunna svara på dina önskemål effektivt.

    Om du inte vill att vi ska göra den kopplingen måste du logga ut innan du använder dessa verktyg.

    • Genomföra studier och skapa statistik :

    Vi använder också information som samlas in för studier och statistik efter att ha gjort dem anonyma eller åtminstone behandlat dem för att förhindra att de kan användas för att identifiera personer.

    Och/eller

    Förutom detta samlas de också in på grundval av ditt samtycke, till exempel när du fyller i ett kontaktformulär, skickar oss ett krav, anmäler dig till ett nyhetsbrev, eller när du lämnar en kommentar, eller när sådant samtycke krävs enligt lag (till exempel att skicka samarbetserbjudanden via e-post eller textmeddelande eller med hjälp av cookies för målinriktad annonsering). Det har följande effekter :

    • Vi kan erbjuda en effektiv kundservice :

    Vi använder dina uppgifter för att kommunicera med dig, hantera dina prenumerationer på våra nyhetsbrev och svara på dina frågor, hantera dina förfrågningar (kundtjänst).

    • Vi kan berätta för dig om produkter, tjänster, erbjudanden, kampanjer, förmåner och evenemang och dela information med dig som kan intressera dig :

    Vi samlar in och behandlar dina personuppgifter för att uppfylla vårt legitima intresse att hantera vårt försäljningsförhållande dynamiskt, visa upp vår företagsbild och främja våra produkter och tjänster, inklusive att framhäva tjänster som är lämpliga för din geografiska plats och genomföra konsumentstudier och marknadsundersökningar.

    Erbjudanden kan också vara produkter och tjänster från tredje part. På samma sätt kan vi dela viss information med våra affärspartner för direktmarknadsföring. Om du i allmänhet inte vill att dina uppgifter ska användas på så sätt kan du kontakta oss enligt beskrivningen i avsnittet Vilka är dina alternativ för marknadsföringskommunikation ?

    • Viktig information om behandling för att förhindra och hantera betalningsincidenter :

    Som en del i vår kamp mot bedrägeri på nätet, samlas information om din beställning samt information om enheten som används för att slutföra beställningen (i synnerhet det operativsystem som används, enhetens plats, huruvida en proxy användes eller inte) automatiskt in med ditt samtycke och används för att analysera dina transaktioner för att upptäcka bedrägerier och undvika obetalda summor.

    De kan skickas till alla tredje parter som är tillåtna enligt lag eller utses av SEPHORA att identifiera köparens identitet, beställningens giltighet, betalningsmetod som används och planerad leverans. Du kan när som helst säga ifrån eller återkalla ditt samtycke genom att följa de metoder som anges i vårt Cookies-meddelande i denna policy. Om du nekar att våra cookies används för att säkra transaktionerna kan din beställning inte godkännas automatiskt och kommer att bli föremål för manuell granskning. Bevis på identitet kan begäras för att bekräfta din beställning.

    Om du har några frågor om dessa kontroller eller om ditt konto skulle blockeras, kontakta kundservice (se Hur kan du kontakta oss?).

    Vi använder inte personuppgifter av andra orsaker än de för vilka de samlades in, om du inte godkänner den här användningen senare.

    Och/eller

    3) Insamlingen behövs för vi ska följa lagar och förpliktelser.

    Vissa uppgifter kan också sparas för att uppfylla våra lagliga skyldigheter och försvara våra intressen vid tvist eller rättsliga åtgärder.

    Hur länge sparas personuppgifterna ?

    Dina personuppgifter sparas under vår relation. I allmänhet sparas dina personuppgifter under hela din relation med oss, och i tre år efteråt arkiveras de för att uppfylla våra juridiska skyldigheter, som bevis eller är anonymiserade för studier och statistik.

    Vi gemmer imidlertid visse data, efter sletning af din konto, såfremt lovgivningen tillader det og om nødvendigt for at håndtere tvister og klager.

    Vi behåller emellertid vissa uppgifter efter att ditt konto har raderats när det är tillåtet enligt lag eller vid behov för att hantera tvister och krav.


    I vissa fall kan vi av juridiska skäl behålla vissa personuppgifter om dig, även om du raderar ditt konto eller om det finns ett problem med kontot, till exempel om det finns ett negativt saldo eller ett olöst krav eller en tvist. I så fall behålls de uppgifter som behövs för att lösa problemet eller tvisten under tiden som tvisten pågår inom ramen för reglerna om begränsning. Övriga uppgifter kan sparas för studier och statistik efter att ha behandlats för att förhindra att de kan användas för att identifiera personer.

    Översikt över specifika lagringsperioder

    Behandlingsprocesser BBerörda datakategorier Lagringstid (såvida inte lagen föreskriver en längre lagringstid)
    Prenumeration på nyhetsbrev Information om din e-postadress och dina alternativ avseende elektronisk reklam. Tills du säger upp din prenumeration antingen via kontot eller via avregistreringslänkarna i nyhetsbrevet.
    Transaktionshistorik Lista över beställningar gjorda på nätet och i butik (om du använde ditt klubbkort) Så länge ditt konto är aktivt, och därefter i tre år.
    Geoplats Plats i realtid när du har aktiverat den här tjänsten för att vi ska kunna erbjuda dig produkter och tjänster beroende på var du befinner dig. Uppgifterna sparas inte.
    Betalning på internet När du har valt att spara den här informationen i ditt konto för dina framtida köp. Tills du raderar det från ditt konto eller tills ditt bankkort inte längre är giltigt. Identitetsbevis som behövs för att verifiera kortinnehavaren. Det här dokumentet förstörs inom 24 timmar när ytterligare kontroller har gjorts.
    Innehåll skapat på Beauty Board: Pseudonym, fotografi, ögon och hårfärg. Tills du tar bort den här informationen.
    Säkerhet för webbplats och funktioner Identifieringsdata, anslutningsdata inklusive IP-adress. 6 månader.

    Hur länge behåller Sephora dina personuppgifter
    • Juridiska rådgivare och inkassotjänster

    Dina kontaktuppgifter, intresseområden, ålder och socio-professionell tillhörighet delas beroende på dina val med våra affärspartners, som kan skicka information om deras produkter och tjänster. Det kan till exempel röra sig om erbjudanden på smink eller varuprover eller andra produkter som säljs av våra partners. Ibland kan vi lämna delar av dina uppgifter till varumärken, om du har uttryckt din önskan att delta i en tävling eller ett marknadsföringsevenemang inför lanseringen av en ny produkt.

    Exempel: Dina uppgifter delas med vår betalningsleverantör, våra företag eller juridiskt auktoriserade tredje parter för att tillåta oss att få in utestående betalningar, hantera tvister och förhindra obetalda summor och fordringar.

    VEM DELAR VI DATA MED?

    Vi delar din information vid behov för hanteringen av vår webbplats och tjänster.

    Som del av användningen av tjänster är viss information om dig vidarebefordrad till våra partner och register.

    De hanterar webbplatsen och tillhandahåller relaterade tjänster, behöver utföra sina uppgifter, så att dina betalningsuppgifter skickas till våra betaltjänstleverantörer och bankinstitut så att de kan utföra transaktioner relaterade till dina registreringar och hantering av medlemskort och marknadsföringsinitiativ. Vissa av dessa tjänster kan också utföras av andra enheter i LVMH-gruppen. Med ditt samtycke delas viss information (kontaktinformation, profil) med partners så att de kan skicka dig personliga erbjudanden.

    • Juridiska rådgivare och inkassotjänster

    Dina kontaktuppgifter, intressen, ålder och socio-professionell grupp delas beroende på dina val med våra affärspartners, som kan skicka information om deras produkter och tjänster. Denna information kan till exempel bestå av erbjudanden på smink, ett behandlingsprov eller andra produkter som säljs av våra partners. Vi kan till exempel avslöja vissa delar av din information till kosmetiska märken om du har uttryckt en önskan att delta i en tävling eller ett reklamevenemang för lanseringen av en ny produkt.

    Exempel:

    Dina uppgifter delas med vår inkassobyrå, våra företag eller lagligt auktoriserade tredje parter som hjälper oss att återkräva skulder, hantera tvister och undvika uteblivna betalningar och klagomål.

    Vi kan också dela uppgifter om dig med våra externa företag i händelse av tvister, med tredje parter, som inkassokontor som ansvarar för att samla in utestående betalningar eller bekämpa internetbedrägeri, med tillstånd enligt lagen eller utsedda av Sephora, med det enda syftet att verifiera köparens identitet, beställningens giltighet, betalningsmetod som används och den planerade leveransen.

    Beauty Board och produktrecensioner

    Data som publiceras på Beauty Board och de produktrecensioner som du publicerar är offentligt tillgängliga. De fotografier och den information du väljer att lägga upp på Beauty Board, liksom produktrecensioner, är offentligt tillgängliga.

    Uppgifter delas också med tredje part när du använder sociala nätverksknappar.

    Sociala nätverksknappar

    När du använder de sociala nätverksknapparna kommuniceras uppgifter som identifierar dig automatiskt till dessa sociala nätverk. Du kan också dela viss information eller innehåll (produktblad, dina inlägg på Beauty Board osv.) som finns på sephora.se på sociala nätverk.

    Den användningen regleras av användarvillkoren för nämnda sociala nätverk. Vi uppmanar dig att läsa dem.

    Dina uppgifter kan också delas i fall som inte beskrivs ovan med ditt samtycke eller enligt instruktioner eller när det krävs enligt lag. I händelse av att hela eller en del av Sephoras verksamhet säljs kommer dina personuppgifter att delas med köparen för att säkerställa kontinuiteten i tjänsterna och/eller, utom om du har valt bort det, direktmarknadsföring.

    Hur garanteras säkerheten för dina personuppgifter ?

    Dina personuppgifter skyddas av tekniska och organisatoriska åtgärder som överensstämmer med franska och europeiska lagar och föreskrifter som säkerställer säkerheten och sekretessen.

    I synnerhet använder Sephora skyddsteknik som kryptering, autentisering och bedrägeribekämpningssystem för att skydda ditt onlinekonto och betalningstransaktioner.

    Sephora erhåller skriftliga åtaganden från sina tjänsteleverantörer och underentreprenörer för att garantera och genomföra tillräckliga säkerhetsåtgärder som säkerställer skyddet av de personuppgifter som överlämnas för behandling i enlighet med lagkrav för skydd av personuppgifter.

    Överförs personuppgifterna utanför Europeiska unionen? Vilka garantier finns det ?

    Vi behåller dina uppgifter inom Europeiska unionen. Det är dock möjligt att de uppgifter som vi samlar in när du använder vår hemsida eller tjänster överförs utanför Europeiska unionen till länder vars lagstiftning om personuppgiftsskydd skiljer sig från det som gäller inom Europeiska unionen eller ditt hemland.

    Detta är särskilt fallet när det gäller uppgifter som delas med våra tjänsteleverantörer eller våra underleverantörer utanför Europeiska unionen (särskilt bolaget BazaarVoice i Kanada vars lagstiftning har erkänts av Europeiska kommissionen för att ha tillräcklig skyddsnivå). Vi använder deras tjänster för att hantera och publicera dina åsikter om de produkter som marknadsförs på vår hemsida. När mottagaren finns i ett land vars lagstiftning inte har blivit föremål för ett beslut om adekvat skydd av Europeiska kommissionen ser vi till att överföringen regleras av Europeiska kommissionens standardavtalsklausuler som garanterar en tillräcklig skyddsnivå för privatlivet och personers grundläggande rättigheter eller motsvarande garantier eller, för Förenta staterna, att mottagaren följer principerna i skölden för skydd av privatlivet.

    När du är med i Sephoras kundklubb är ditt kort tillgängligt i Sverige och Danmark (vars lagstiftning om skydd av personuppgifter inte har blivit godkända för adekvat skydd av Europeiska kommissionen) och Sephoras butiker har tillgång till information om dig som rör Sephoras kundklubb, vilket är nödvändigt för att du ska kunna dra nytta av fördelarna med det program som du prenumererar på.

    På begäran kan vi förse dig med listan över länder där vi lagrar och bearbetar dina uppgifter och de länder där de ibland passerar.

    Hur gör du för att säga upp prenumerationen på vårt nyhetsbrev och hanterar alternativ för reklamkommunikation och riktade annonser ?

    Du kan registrera dig för våra e-postlistor och godkänna att vi får skicka marknadsföring och information om våra produkter och tjänster. Du kan när som helst granska alternativen för marknadsföringskommunikation genom att följa stegen nedan :

    • Om du har ett konto: Logga in på ditt konto och ändra dina inställningar på sidan ”Inställningar”.
    • Kontakta kundservice :

    Via telefon: 031-361 34 17 måndag-torsdag kl. 10-16.30 och fredag 10-16

    Via e-mail kundservice@sephora.se

    a. Nyhetsbrev :

    Om du har ett konto på vår sida kan du när som helst ändra dina prenumerationer till våra nyhetsbrev och avbryta prenumerationen genom att avmarkera den rutan.

    b. Elektronisk kommunikation :

    Du kan också klicka på uppsägningslänkarna i våra e-postmeddelanden när som helst eller genom att svara ”STOP” på det meddelande du fick.

    c. Brev :

    Du kan när som helst säga upp prenumerationen genom att kontakta oss enligt beskrivningen i avsnittet Kontakta oss.

    d. Telefonsamtal

    Du kan när som helst säga upp prenumerationen genom att kontakta oss enligt beskrivningen i avsnittet Kontakta oss.

    Observera att: även om du avregistrerar dig från vår marknadsföringskommunikation kan vi fortsätta att skicka meddelanden, ringa och/eller skicka e-postmeddelanden angående saker som till exempel rör ditt konto eller aktuella transaktioner.



    Lagringsperiod

    Informationen relaterad till lojalitetskunder förvaras av Sephora inte längre än nödvändigt för de ändamål för vilka den samlades in. Vilket är längden på din registrering i Sephora Lojalitetsprogram, förlängd med tillämplig lagstadgad tidsfrist, så att Sephora kan behålla bevis på transaktioner och att följa dess rättsliga skyldigheter. Dina personuppgifter som behandlas för lojalitetsprogrammet och ditt Sephora-konto (om du har en) raderas om :

    Du bestämmer dig för att lämna lojalitetsprogrammet. För att göra detta måste du begära det genom att kontakta oss på kundservice@sephora.se eller 031-361 34 17. I det här fallet raderas också ditt Sephora-konto (om du har ett).
    Du använder inte längre lojalitetsprogrammet: Vi anser att du inte längre använder lojalitetsprogrammet om du uppfyller de två följande kumulativa kriterierna: - Du har inte gjort något köp på Sephora med ditt lojalitetskort under de senaste 5 åren;
    OCH
    Du slutade interagera med Sephora under detta femte och sista år: i synnerhet har du inte öppnat några e-postmeddelanden som Sephora skickat till dig, inte loggat in på ditt kundkonto på sephora.se eller på Sephora-mobilapplikationen ...

    Vad kan du göra om du inte vill ha riktad reklam ?

    Vi kan också koppla ihop dina webbläsningsdata med hjälp av cookies i syfte att anpassa annonseringen (till exempel för att visa annonser anpassade till din profil på webbplatser från tredje part, annonser som kan intressera dig eller ge tips på produkter när du läser ett mejl som innehåller ett visst erbjudande). Den här typen av riktad marknadsföring är möjlig med hjälp av tekniker från våra annonseringspartners som kopplar ihop surfningsdata från samma användare på dessa hemsidor, sociala nätverksplattformar och hemsidor från tredje part oavsett vilken enhet som används.

    • På sociala nätverksplattformar (till exempel Facebook eller Instagram): Du kan när som helst välja bort den här behandlingen genom att konfigurera dina annonseringsinställningar i ditt konto.
    • På webbplatser från tredje part: I vår Cookies-meddelande kan du läsa om hur du återkallar ditt samtycke.
    • Du kan närsomhelst inaktivera alternativet "riktad reklam" via länken i all vår marknadsföringskommunikation.

    Observera att: om du tackar nej till riktad marknadsföring, innebär det att du inte längre kommer att få information om produkter och tjänster som är särskilt anpassade efter dig. Det kommer inte att påverka eller förhindra att du får se och ta emot av annan marknadsföring som inte är riktad.

    Hur får du tillgång till dina personuppgifter? Hur kan du korrigera eller radera uppgifter eller utöva dina andra rättigheter ?

    a. Åtkomst och kopior

    Du har rätt att komma åt och dela dina personuppgifter. Innan vi kan uppfylla din begäran, är vi skyldiga enligt lag att verifiera din identitet. Vi kan behöva be dig att ge ytterligare information för att svara på din förfrågan. Vi åtar oss att svara på din förfrågan så fort som möjligt.

    Om du har ett Sephora-konto har du direkt tillgång till alla uppgifter på ditt konto, till din transaktionshistorik och till dina marknadsföringsval.

    Där kan du också korrigera, ändra eller radera dina identitets- och kontaktuppgifter. Om du tar bort dina uppgifter, kommer du inte längre att kunna utnyttja tjänsterna som är kopplade till ditt konto och kundklubb. Du kan, inom ramen för lagen, utöva din rätt till dataöverföring så att du kan hämta personuppgifterna i ett kompatibelt format som du meddelade oss automatiskt när du skapade ditt konto och/eller när du registrerade dig för vårt kundklubb och dina val (favoritprodukter, etc.).

    Om du inte kommer åt ditt konto eller vill ha tillgång till andra uppgifter, kontakta oss enligt beskrivningen i avsnittet Kontakta oss.

    b. Korrigera personuppgifter

    Du kan också begära att dina personuppgifter korrigeras om de är felaktiga och begränsa hur de ska behandlas när ändringarna genomförs. Beroende på typ av behandling kan du också begära att personuppgifterna ska kompletteras. I så fall kan vi be dig tillhandahålla dokumentation.

    Om du inte kommer åt ditt konto eller om de uppgifter du vill korrigera inte kan korrigeras i ditt konto, kontakta oss med hjälp av de metoder som beskrivs i avsnittet Hur kan du kontakta oss.

    c. Återkalla ditt samtycke till behandlingen av dina personuppgifter

    Om behandlingen av dina personuppgifter är baserad på ditt samtycke (till exempel prenumeration på nyhetsbrev, elektroniska försäljningsinbjudningar för tjänster och andra produkter än de du redan prenumererar på, användningen av cookies och liknande teknik på den här webbplatsen) har du rätt att återkalla ditt samtycke när som helst.

    Du kan utöva denna rätt genom att ändra alternativen för din direktmarknadsföring och din nyhetsbrevsprenumeration och genom att återkalla ditt samtycke till cookies med de metoder som nämns i vår Meddelande om Sephoras cookies.

    d. Få dina personuppgifter raderadeer

    Du kan också begära att dina personuppgifter raderas i följande fall :

    • Du anser att behandlingen av dina data inte längre behövs med tanke på din användning av vår hemsida och våra tjänster, eller att de syften som nämns i denna policy eller dess bevarande är emot lagen.
    • Du har återkallat ditt tillstånd till behandlingen av dina uppgifter (se ovan).
    • Du motsätter dig behandlingen av dina personuppgifter av skäl som gäller din personliga situation.
    • Du motsätter dig behandlingen av dina uppgifter för direktmarknadsföring.
    • Dina uppgifter samlades in på nätet när du var minderårig.

    Alternativt kan du inom ramen för lagen begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas.

    Observera att vi, trots din rätt att radera eller begränsa, kan behålla vissa personuppgifter om dig när det krävs enligt lag eller när vi har en legitim anledning att göra det (till exempel för att bevisa att ett avtal är utfört) för utövande eller försvar av rättigheter i domstol eller när utövandet av denna rättighet strider mot rätten till yttrandefrihet och information. Det här är till exempel fallet om du bryter mot våra allmänna villkor och våra användar- eller försäljningsvillkor.

    Hur kan du kontakta oss ?

    För frågor om denna dataskyddspolicy eller för eventuella förfrågningar om dina personuppgifter, kan du kontakta:

    Klagomål: Om du upptäcker att dina rättigheter inte respekteras eller att dina uppgifter inte är skyddade har du rätt att lämna in klagomål angående behandlingen av dina uppgifter till dataskyddsmyndigheten på den Sephora-enhet som berörs av ditt klagomål eller om du bor inom Europeiska unionen, din bostadsort.

    Hur kan du få information om ändringar i denna policy ?

    Viktigt: Vi kan ändra denna policy då och då för att återspegla förändringar i vårt rutiner, för att specificera dina rutiner mer detaljerat eller för att följa bestämmelser. I så fall kommer du att bli informerad i ett meddelande på webbplatsen som uppmanar dig att läsa den uppdaterade policyn och med någon annan lämplig metod. Om du har ett konto kommer du också att informeras via e-post eller ett meddelande i ditt konto.

    Uppdaterades senast: 2018/06/05

    Ämne i den senaste uppdateringen: en fullständig omskrivning av policyn i sin helhet för att uppfylla kraven på öppenhet i de europeiska bestämmelserna om skydd av personuppgifter (EU-förordning 2016/679).

    Meddelande om Sephoras cookies

    När du besöker vår hemsida och med ditt samtycke kan vi (eller våra partners) installera olika cookies på din enhet för att känna igen enhetens webbläsare så länge som cookie-filen (din ”Enhet”) är giltig.

    Här kan du få hjälp att förstå vad cookies är, hur vi använder dem och hur du kan göra val om dem.

    För att gå direkt till avsnittet där du kan hantera hemsidans cookies, här Dina val om cookies.

     
    a. Vad är "cookies" ?

    En ”cookie” är en allmän term för en textfil som sparas på enhetens hårddisk (till exempel dator, surfplatta, smarttelefon, osv.) från en användare (internet, app osv.) när du tittar på innehåll eller annonser på nätet. Denna cookie-fil tillåter utgivaren att identifiera den enhet där den lagras för att spåra användarens aktivitet och för att minnas information, som användarinställningar eller information som användaren tidigare angett i formulär, så länge som cookie-filen är giltig och finns kvar. Vissa cookies är viktiga för att du ska kunna använda enheten, andra optimerar och anpassar innehållet som visas och andra visar annonser.

    Cookies identifierar inte en användare direkt men identifierar webbläsaren eller en enhet. Information om innehållet som visas på en enhet är direkt kopplad till en identifierare i cookien. När en användare surfar på nätet kopplas är den här identifieraren kopplad till sidvisningarna och mer allmänt vad användaren gör på sidan (t.ex. antal klick). Därför är det möjligt att spåra en användares surfning.

    Användningen av cookies möjliggör att webbläsningsdata kopplas till användarens profil oavsett vilken enhet som används tack vare cookie-utbytesteknik som implementerats av de partner som publicerar dessa cookies, i allmänhet kommunikationsbyråer eller digitala reklamföretag, så att användningen kan spåras oberoende av vilken enhet som används.

     

    bb) Vilka cookies används på webbplatsen www.sephora.se ?

    När du besöker webbplatsen kan vi installera fyra typer av cookies på din enhet :

    Teknikcookies, gör att du kan surfa på hemsidan, säkerställer säkerheten och ger dig tillgång till webbplatsens olika produkter och tjänster.
    Betalningssäkerhetscookies, för att förhindra betalningsbedrägerier.
    Publikmätningscookies, ger oss besökarstatistik som vi kan jämföra med andra hemsidor och besluta om åtgärder (som att skicka e-post till dig).
    Reklamcookies , tillåter oss och tredje parter att visa annonser på sidan och andra sidor som är anpassade till din profil genom att kombinera uppgifter från dina surfvanor och data från Sephora och tredjeparts kunddatabaser
    Delningscookies, så att du kan dela innehållet på hemsidan med andra personer eller att dela din visning eller åsikt av hemsidans innehåll med andra.

     

    cc) Hur får du information ?

    När du besöker vår hemsida för första gången och Sephora avser att placera andra cookies än ”tekniska”, informerar vi dig om att vi använder Cookies i en informationsbanner högst upp på sidan.

    Genom att fortsätta att surfa på hemsidan när denna banner visas, samtycker du till användningen av dessa cookies. Du kan dock när som helst ändra inställningarna för dessa cookies. "Dina val rörande cookies").

    Nedan hittar du ytterligare information om cookies och hur du kan hantera dina inställningar.

     

    dd) Hur länge cookies ligger kvar och konsekvenserna av att blockera dem

    Type cookies Lagringsperiod Konsekvenser av inaktivering
    Personaliseringscookies Deras livslängd är mycket kort, vanligtvis bara den tid du är kvar på sidan, några timmar eller som mest ett år. Hemsidans presentation anpassas inte till enhetens visningsinställningar, dina lösenord och information om formulär som fylls på hemsidan sparas inte.
    Cookies som används för analys och för publikmätning Livslängden för publikmätningscookies överstiger inte 13 månader. Har ingen konsekvens på användningen av hemsidan.
    Reklamcookies Livslängden för reklamcookies överstiger vanligtvis inte 13 månader. Har ingen konsekvens på användningen av hemsidan. Men att ta bort dem blockerar inte webbannonser. Det kommer bara att leda till att annonsering visas som inte tar hänsyn till dina intresseområden.
    Delningscookies Livslängden för delningscookies bestäms av varje socialt nätverk men får inte överstiga 13 månader. Har ingen konsekvens på användningen av webbplatsen. Inaktivering av dessa cookies hindrar dock all interaktion med berörda sociala nätverk.

    Nödvändiga cookies, Deras livslängd är mycket kort, vanligtvis bara den tid du är kvar på sidan. Du kanske inte kan komma åt hemsidan eller dess tjänster.

     
    b) Dina val om cookies

    Genom att använda webbplatsen godkänner du användningen av de cookies som anges ovan. Du kan välja att inaktivera några eller alla dessa cookies när som helst.

     

    bb) Youronlinechoices

    För reklamcookies kan du också gå till webbplatsen Youronlinechoices, som erbjuds av de som arbetar med digital annonsering i EDAA (European Digital Advertising Alliance) och förvaltas i Frankrike av Interactive Advertising Bureau France.

     

    cc) Avslag af reklamcookies

    Att neka dessa reklamcookies har ingen inverkan på användningen av vår hemsida. Att inte tillåta dem innebär dock inte att annonserna på vår hemsida eller online kommer att upphöra. Det kommer bara att leda till att annonsering visas som inte tar hänsyn till dina intresseområden.

    Vissa cookies hanteras inte i det här verktyget. Här presenteras några andra sätt att inaktivera dem :

    Syfte Tool Deaktiveringslänk
    Analys och publikmätning cookies Google Analytics https://support.google.com/analytics/answer/181881?hl=en
    Analys och publikmätning cookies A/B Tasty https://www.abtasty.com/#abtastyoptout=1
    Analys och publikmätning cookies Target2sell https://cop.evidon.com/companies/target-2-sell
    Analys och publikmätning cookies Adobe https://www.adobe.com/mena_en/privacy/opt-out.html/
    Reklamcookies Google Ads https://adssettings.google.com/authenticated

     

    dd) Alternativen i din webbläsare

    Din webbläsare kan låta dig välja att inaktivera alla eller vissa cookies, antingen systematiskt eller enligt utgivaren. Du kan också konfigurera din webbläsares programvara för att acceptera eller avvisa cookies (från fall till fall eller alla).

    Kom ihåg att om du inaktiverar alla cookies kommer du inte att kunna använda vår hemsida på normalt sätt, förutom grundläggande funktioner.

    Internet Explorer:
    Klicka på Verktyg och sedan på Internetalternativ. Under fliken Allmänt klickar du på Inställningar. Klicka sedan på Visa filer och välj den eller de cookies som du vill ta bort. Därefter stänger du fönstret som innehåller listan med cookies och klickar på OK, två gånger för att återvända till internet.

    Firefox:
    Klicka på Firefox-menyn, och sedan på Verktyg, sedan på Alternativ; i fönstret som visas väljer du Integritet och klickar på Ta bort specifika cookies. Välj de cookies som du vill inaktivera och ta bort dem.

    Safari:
    Klicka på Inställningar I fönstret som öppnas, välj Sekretess/Säkerhet och klicka sedan på Visa cookies.. Välj de cookies som du vill inaktivera och klicka sedan på Ta bort eller Ta bort alla.

    Chrome:
    Klicka på Google Chrome-symbolen, och sedan på Inställningar. Längst ner på sidan, klicka på Avancerat. I avsnittet Sekretess klicka på Innehållsinställningar Så här inaktiverar du cookies. Välj Cookies klicka på Visa alla Cookies och webbplatsuppgifter, låt muspekaren sväva över den webbplats som skapade cookien och klicka på X i det högra hörnet, eller klicka på Ta bort alla.

    ÖVERFÖRING AV PERSONUPPGIFTER UTANFÖR EUROPEISKA UNIONEN

    Observera att eftersom några av våra digitala annonseringspartner är belägna utanför Europeiska unionen kan uppgifter som samlas in med hjälp av cookies överföras till länder utanför EU, vars lagstiftning om personuppgifter skiljer sig från den som gäller i Sverige. Vi kräver att våra partners bara använder de uppgifter som samlas in med hjälp av cookies på vår hemsida för att administrera eller tillhandahålla de begärda tjänsterna och uppmanar dem att alltid agera i enlighet med gällande dataskyddslagar och att ta särskild hänsyn till sekretessen för den överförda informationen. För mer information, se deras policy för skydd av personuppgifter.

     
    d. Om du vill gå vidare: Så här används cookies i detalj

    aa) "Tekniska” cookies

    Tekniska cookies är cookies som behövs för att surfa på hemsidan (t.ex. sessionscookies) och funktionscookies som låter dig komma åt specifika funktioner. De används till exempel för att känna igen dig, signalera ditt besök på en sida eller för att förbättra din surfkomfort, genom att bland annat :

    • Lagra information om ett formulär som du har fyllt i på vår hemsida (kontoregistrering eller åtkomst) eller till produkter, tjänster eller information som du har valt på vår hemsida (serviceabonnemang, innehållet i en varukorg osv.)
    • Ge dig åtkomst till reserverade och personliga områden på vår hemsida, till exempel ditt konto med ID och datum som du kanske har angett tidigare
    • Genomföra säkerhetsåtgärder, till exempel när du ombeds att logga in igen till en viss del av innehållet eller tjänsten efter en viss tid
    • Anpassa webbplatsens utseende till enhetens visningsinställningar (till exempel språk eller skärmupplösning).

    Du kan motsätta dig användningen av den här typen av cookies och ta bort dem i dina webbläsarinställningar (se avsnittet Alternativen i din webbläsare). Men tänk på att du då kanske inte kan komma åt webbplatsen eller alla tjänster.

     

    bb) Cookies för säkra betalningar.

    Cookies kan hjälpa till att bekämpa bedrägerier på nätet (betalningsbedrägerier, identitetsstöld, osv.). I enlighet med dina rättigheter kan därför Sephora eller tjänsteleverantörer som agerar för Sephoras räkning lagra spårare för att samla in information om den enhet som användes när beställningen gjordes (inklusive operativsystemet, maskinens placering, oavsett om en proxy användes eller inte, osv.).

    Dessa ”fingeravtrycksspårare” som är kopplade till dina beställningsuppgifter används för att bekräfta din beställning, den betalningsmetod som används och vald leveransmetod. Den här informationen kan skickas till alla tredje parter som har tillstånd enligt lag eller som utses av SEPHORA för att identifiera köparens identitet, beställningens giltighet, betalningsmetod som används och planerad leverans.

    Om du nekar att våra cookies används för att säkra transaktionerna kan din beställning inte godkännas automatiskt och kommer att bli föremål för manuell granskning. Bevis på identitet kan begäras för att bekräfta din beställning.

    Om du har några frågor om dessa kontroller eller om ditt konto skulle blockeras, kontakta kundservice (se Hur kan du kontakta oss).

     

    cc) Cookies för publikmätning

    Cookies för publikmätning mäter vilka som tittar på olika typer av innehåll och avsnitt på vår hemsida för att utvärdera och organisera dem, och särskilt för att:

    • Få besökarstatistik och volymer och använda de olika elementen som utgör vår hemsida (avsnitt och innehåll som besöks, resor) för att hjälpa oss att förbättra intresset för och användarvänligheten hos våra tjänster
    • justera utseendet på vår hemsida eller annonseringsområdena utifrån enhetens visningsinställningar (språket som används, skärmupplösning, operativsystem som används osv.) när du besöker vår hemsida med den utrustningen och det läsningsprogram som ingår i enheten.

    Cookies för publikmätning publiceras av våra tjänsteleverantörer eller av oss. Utöver besökaranalys kan de upptäcka surfproblem för att hjälpa oss att förbättra användarvänligheten hos våra tjänster.

    De besökaranalystjänster som denna hemsida använder producerar och skickar endast sammanlagd statistik och besökarnas volymer till våra tekniska leverantörer och utesluter all enskild information. Statistiken kopplas ihop med andra sidors besökstatistik samt med dina kunduppgifter.

    På samma sätt använder vi också mätverktyg för att mäta effektiviteten i våra e-postkampanjer så att vi kan planera relevanta försäljningsåtgärder enligt den information som samlats in (till exempel, skicka ett nytt meddelande eller ett personligt erbjudande).

    Du kan välja att inaktivera användningen av cookies som statistiskt analyserar dina webbläsningsuppgifter. Om du vill veta hur du gör det, se avsnittet ”Dina val om cookies”.

     

    dd) Avslag på betalningscookie

    Syfte Redaktör Deaktiveringslänk
    Afslag på betalingscookie Cybersource Du kan bekräfta ditt val genom att klicka på knappen nedan:
    Ja / Nej

    ee) Reklamcookies

    Användning av reklamcookies avgör reklaminnehållet på de produkter och/eller tjänster som erbjuds på hemsidan www.sephora.se och matchar dina intresseområden utifrån din tidigare användning av den berörda enheten, i synnerhet genom att:

    • Räkna det totala antalet annonser som vi har visat i våra annonseringsområden, identifiera dessa annonser, deras antal visningar, antalet användare som har klickat på varje annons och, om tillämpligt, de senare åtgärderna som användarna utförde på sidorna som annonserna ledde till
    • Justera reklaminnehållet på vår hemsida och på den enhet som levereras av våra annonseringsområden samt våra erbjudanden utifrån hur du har surfat på våra hemsidor eller tredje parts hemsidor, de inköp du gör och/eller enligt platsdata (longitud och latitud) som skickas av din enhet (med ditt samtycke).

    I i den utsträckning som du har lämnat personuppgifter, inklusive din elektroniska kontaktinformation, under din registrering, din order eller din tillgång till någon av våra tjänster, associera dessa uppgifter med webbläsningsinformation, till exempel skicka elektroniska marknadsföringsmeddelanden till dig eller visa dem på din enhet inom annonsutrymmen som vi publicerar, personliga annonser som är specifikt avsedda för dig som kan vara av intresse för dig personligen.
    Skicka elektroniska marknadsföringsmeddelanden som är anpassade till din användarprofil.

    Hur samlas informationen av reklamcookies ?

    Reklamcookies lagras på användarens enhet genom spårningstekniker (”tracker”) som tillhandahålls av våra partners som läggs in på de sidor som besöks eller direkt infogas av annonsörer i annonserna som visas på hemsidan.
    Spåraren skickar automatiskt information om innehållet på den besökta sidan eller annonsen på den besökta sidan hos våra partner. Informationen kopplas ihop med ID-koden i de cookies som lagras på din enhet av partnerna.

    Hur kopplas informationen ihop ?

    Om du har ett konto, ett klubbkort eller när du lägger en beställning kopplas den information som samlas in genom reklamcookies på hemsidan eller på hemsidor från tredje part ihop med informationen från användningen av ditt konto eller våra produkter och tjänster för att skapa en användarprofil som används för riktade annonser och direktmarknadsföring.
    Din profil innehåller också information som kommit in när du har haft kontakt med våra partners eller andra som är kunder till dessa partners. Kopplingar görs också med uppgifter som samlas in offline och lagras i våra kundhanteringsverktyg eller i verktyg som hanteras av våra affärspartners (t.ex. kommunikationsbyråer, publikmätningsinstitut eller direktreklamföretag).

    Vad är fördelen med att få annonsering anpassad till sin surfning ?

    Vårt mål är att visa dig annonser som är så relevanta som möjligt för dig. Med hjälp av cookies kan vi i realtid identifiera vilken annons som ska visas på en enhet, enligt den senaste surfningen på en eller flera hemsidor eller applikationer. Ditt intresse för reklaminnehållet som visas på din enhet när du besöker en hemsida bestämmer ofta de annonseringsresurser som gör det möjligt för företaget att tillhandahålla sina tjänster som oftast är gratis för användarna. Detta gör det möjligt för oss och för tredje parter att visa annonser som matchar dina intressen snarare än annonser som inte intresserar dig.

    ee) Delningscookies

    Vår hemsida innehåller cookies för delningar till Facebook, YouTube, Instagram och andra liknande sociala nätverk, så att du kan dela innehållet från vår hemsida med andra personer eller dela ditt innehåll eller din åsikt om hemsidans innehåll med andra. Dessa cookies lagras direkt av dessa sociala nätverk, i synnerhet när det gäller knapparna Dela och Gilla i sociala nätverk som Facebook och Instagram. Det sociala nätverket som tillhandahåller en sådan knapp kan identifiera dig, även om du inte använde den när du besökte hemsidan. Den här typen av knappar kan göra det möjligt för det berörda sociala nätverket att spåra din webbläsning på vår hemsida, helt enkelt för att ditt konto i det sociala nätverket var aktivt på enheten (öppen session) medan du surfade på vår hemsida. Vi har ingen kontroll över de processer som de sociala nätverken använder för att samla in information om din surfning på vår hemsida och hur de är kopplade till de personuppgifter som de har.
    Om du är inloggad på det sociala nätverket medan du surfar på vår hemsida gör delningsknapparna att innehållet du ser är kopplat till ditt användarkonto.
    Vi uppmanar dig att läsa de sociala nätverkens sekretesspolicy för att lära dig hur de använder den information som de kan få från dessa knappar, särskilt för reklamändamå

     

    Förteckning över enheter, webbplatser och hur man kan utöva sina rättigheter

    Frankrike:

    • Sephora SAS, société par actions simplifiée au capital de 78 256 500 euros, immatriculée au Registre du Commerce et des Sociétés de Nanterre sous le numéro B 393 712 286, dont le siège social est situé au : 41, rue Ybry, 92200 Neuilly-sur-Seine, France.
    • phttp://www.sephora.fr Mobilt websted: m.sephora.fr
      I ett vanligt brev till följande adress: Sephora Custom Service, 41, rue Ybry, 92200 Neuilly-Sur-Seine, Frankrike - eller genom att ringa mellan 09:00 och 20:00, måndag till lördag på +33 (0) 809 40 40 45 (tjänsten är gratis + samtalskostnad) - eller via e-post genom att skriva till: serviceclients@sephora.fr.
    Sverige:

    • SEPHORA SVERIGE AB, ORG. nummer 556889-5659 med adress: Kongens Nytorv 26. 4, 1050 Köpenhamn K.
    • www.sephora.se
      Via telefon 031-361 34 17 måndag-torsdag kl. 10-16.30 och fredag 10-16
      Via e-mail vkundservice@sephora.se

    INTEGRITETSPOLICY Tillsyn över skönhetsprodukter och kosttillskott

    Denna policy beskriver hur Sephora SAS ("Distributören") och Sephora S+ ("Varumärket Sephora") använder den information om dig som samlas in specifikt i en rapport om negativa hälsohändelser som du eller dina närstående kan ha lidit som ett resultat av användning av någon produkt som distribueras av Sephora SAS. Tack vare din hjälp kommer Distributören och varumärket Sephora således att kunna övervaka oönskade hälsohändelser för vilka rapportering eller signalering kan göras i enlighet med tillämpliga regler (nedan kallad "Oönskad hälsohändelse".).

    Distributören och varumärket Sephora ansvarar för den separata behandlingen av denna personliga information("uppgifter") som insamlas inom ramen för ovannämnda hälsohändelser vid tillsyn över skönhetsprodukter och, i tillämpliga fall, kosttillskott. De finns båda på 41, rue Ybry, 92200 Neuilly-sur-Seine, Frankrike (härefter "Sephora" eller "Vi" ).

    Att skydda och bibehålla säkerheten för uppgifterna tillhörande våra kunder och användarna av våra produkter är av yttersta vikt för Sephora.

    Vi uppmanar dig därför att läsa denna integritetspolicy noggrant, då den upplyser om villkoren för behandling av informationen du ger oss varje gång du rapporterar en oönskad hälsohändelse till oss och i synnerhet:

    Vilka uppgifter samlar vi in om dig?

    För vilka syften?

    Vilka är villkoren för kommunikation och överföring av uppgifter?

    Vad görs för att skydda och hålla uppgifterna säkra?

    Vilka är dina rättigheter?

    Hur kontaktar du oss?

    Observera att denna integritetspolicy när som helst kan uppdateras av Sephora. Datumet för den senaste uppdateringen visas i slutet av denna integritetspolicy. Vi uppmanar dig därför att läsa den regelbundet.

    Vilka uppgifter samlar vi in om dig?

    Vi samlar in uppgifter om dig på följande sätt:

    • Direkt från dig när du kontaktar distributören via:
      • vår kundtjänst, via telefon, e-post, vid beställning på vår onlineförsäljningssida, kommentarer på våra webbplatser och på våra sociala nätverk;
      • våra försäljningsrådgivare i butiken; eller
    • Av tredje part, när fall rapporteras till oss av varumärken eller vårdpersonal.

    För att utföra denna marknadshälsoövervakning samlar Sephora in följande uppgifter:

    •  Uppgifter om den utsatta personen i den utsträckning som är nödvändig för bedömningen av den oönskade hälsohändelsen, särskilt:
      • civilstånd, identitet, identifikation och kontaktinformation: ditt efternamn, förnamn, födelsedatum, lojalitetskortnummer samt din postadress, e-postadress, ditt telefonnummer för att kunna kontakta dig om du vill få en uppföljning till din rapportering. När användaren av produkten är minderårig ber vi också om vårdnadshavarens efternamn och förnamn.
      • uppgifter om personligt och/eller yrkesliv: uppgifter om användningen av produkten ifråga som är absolut nödvändiga för bedömningen av den oönskade hälsohändelsen.
      • hälsorelaterad information: beskrivning av biverkningar (typ av reaktion), om sjukfrånvaro har ordinerats samt dess varaktighet, om sjukhusvistelse har ägt rum etc.
    • Uppgifter om den person som rapporterade biverkningen (inklusive, i förekommande fall, vårdpersonal som kan ge mer detaljerad information).

    Personen informeras om att sekretessmarkeringen för identiteten då måste lyftas. Personen bör därför se till att endast kommunicera den information som begärs av Sephora för att uppfylla sina skyldigheter när det gäller tillsyn över skönhetsprodukter och kosttillskott

    För vilka syften?

    Här finner du syftet med behandlingen av dina uppgifter och skälen till att denna behandling är nödvändig för oss.

    Syftet med behandlingen Skäl som gör det nödvändigt att behandla dina personuppgifter
    • Förebyggande, övervakning, utvärdering, hantering av biverkningar.

    Behandlingen omfattar:
    (i) insamling, registrering, analys, uppföljning, dokumentation, överföring och konservering av uppgifter som rör alla oönskade hälsohändelser av produkter från Sephora som tillverkare eller som säljs av Sephora som distributör; och
    (ii) hantering av den kontakt som hafts med personen som anmält biverkningen.

    Lagstadgad skyldighet: bearbetning av information relaterad till tillsyn över skönhetsprodukter och kosttillskott som distribueras av Sephora i enlighet med förordning (EG) 1223/2009 och folkhälsolagen.

    Denna behandling är också nödvändig av skäl av allmänt intresse, för att säkerställa att de höga kraven på kvalitet och säkerhet för kosmetiska produkter och kosttillskott efterlevs.

    • Skapande av statistik över hur ofta rapportering av fall förekommer (icke-nominativ data).
    Lagstadgad skyldighet och allmänt intresse för Sephora att övervaka marknaden och identifiera riskprodukter.
    • Uppföljning av konsekvenserna efter anmälan av den oönskade hälsohändelsen.
    Lagstadgad skyldighet att säkerställa bedömningen av den oönskade hälsohändelsen.

    Den information som vi behöver för att uppnå ovannämnda syften anges av en asterisk på kundnöjdhetsformuläret som du kan behöva fylla i i våra butiker eller som specificeras för dig muntligen när du kontaktar vår kundtjänst. Om du väljer att inte fylla i dessa obligatoriska fält kommer vi inte att kunna behandla dina förfrågningar och/eller kontakta dig när du uttryckligen har begärt detta.

    Övrig information (som inte anges med en asterisk) är frivillig och hjälper oss lära känna dig bättre och förbättra vår kommunikation med dig och våra tjänster.

    Vilka är villkoren för kommunikation och överföring av uppgifter?

    Vi kan behöva kommunicera din information, för de syften som beskrivs ovan, till följande mottagare:

    • Sephoras reglerings- och kvalitetsavdelning;
    • Sephoras avdelning för hantering av klagomål (till exempel: juridisk avdelning och/eller kundtjänst, som har direktkontakt med dig);
    • Sephoras internrevisionsavdelning för att bekräfta efterlevnad av lagstadgade skyldigheter;
    • Vår moderator för kommentarer på Sephoras webbplats;
    • Tjänsteleverantörer som ansvarar för att utreda negativa hälsohändelser. Dessa kan behöva kontakta dig, med förbehåll för ditt godkännande, för att undersöka de rapporterade biverkningarna;
    • Tredjepartsvarumärken som är inblandade i rapporten;
    • Berörd försäkringspersonal;
    • Behöriga nationella offentliga organ i händelse av anmälan om allvarliga biverkningar (till exempel: ANSM för Frankrike);
    • Tjänsteleverantörer associerade med behandlingen: IT-tjänsteleverantörer som utför hanteringen, externa konsulter, toxikologiska laboratorier.

    I den händelse din rapport gäller användningen av en produkt från ett varumärke som inte är etablerat inom EES, överför vi informationen till varumärket så att det kan uppfylla sina lagstadgade skyldigheter när det gäller vaksamhet. Denna överföring sker med ditt samtycke och Sephora har infört standardavtalsklausuler som godkänts av Europeiska kommissionen, som garanterar skydd för dina uppgifter när de överförs till varumärken utanför EES. Du har rätt att få information om överföringsmekanismen genom vilken dina uppgifter skickas utanför EES och till vilket land överföringar görs. För att få denna information, vänligen kontakta oss med hjälp av kontaktuppgifterna nedan under "Kontakta oss".

    Vi kommer också att svara på förfrågningar om information om vi är skyldiga att göra så enligt lag, eller om sådant utlämnande krävs för att skydda våra rättigheter och/eller för en juridisk process, ett domstolsbeslut, begäran från en tillsynsmyndighet eller något annat rättsligt förfarande mot oss.

    Om du rapporterar en oönskad hälsohändelse på uppdrag av en tredje part ber vi dig att vidarebefordra detta meddelande till dem (i elektronisk from eller i pappersformat).

    Vad görs för att skydda och hålla uppgifterna säkra?

    Vi behåller din information under en period av tio år från det datum då du rapporterade en negativ hälsohändelse till oss för att uppfylla våra juridiska skyldigheter med hänsyn till gällande preskription inom tillsyn över skönhetsprodukter och kosttillskott.

    När dina uppgifter inte längre behövs för ovanstående ändamål eller för arkivering för att uppfylla våra juridiska skyldigheter, ser vi till att de raderas eller anonymiseras.

    Sephora genomför alla tekniska och organisatoriska åtgärder som är rimligt nödvändiga för att säkerställa säkerheten och sekretessen hos de personuppgifter som vi behandlar.

    Vilka är dina rättigheter?

    I enlighet med tillämplig lag har du följande rättigheter när det gäller dina uppgifter:

    • Få en kopia av dina uppgifter och all information om hur de behandlas;
    • Rätta felaktiga uppgifter (inklusive rätten att komplettera ofullständig information) under uppföljningen som genomförs.
    • Begränsa behandlingen av dina uppgifter, det vill säga tillfällig frysning av uppgifterna när:
      • riktigheten av dina uppgifter bestrids;
      • vi inte längre behöver dina uppgifter men de fortfarande krävs för att upprätta, utöva eller försvara rättsliga anspråk;
    • Ge allmänna eller specifika instruktioner om hur dina uppgifter behandlas och används efter din bortgång.

    I den mån behandlingen baseras på efterlevnad av en lagstadgad skyldighet har du varken rätt att invända mot, rätt att radera eller rätt till dataportabilitet av uppgifterna.

    Du har också rätt att lämna in ett klagomå till din lokala tillsynsmyndighet som ansvarar för skydd av personuppgifter: CNIL 3 Place de Fontenoy, 75007 Paris, Frankrike.

    För att utöva dessa rättigheter, vänligen kontakta oss med hjälp av kontaktuppgifterna nedan under
    " Kontakta oss". Observera att vi kan be dig om bevis på din identitet, och vi förbehåller oss rätten att ta ut en avgift om lagen tillåter oss att göra så, till exempel om din begäran är uppenbart ogrundad eller överdriven. Vi kommer att göra vårt bästa för att svara på din begäran inom gällande tidsram.

    Kontakta oss

    Om du har frågor angående denna integritetspolicy för tillsyn över skönhetsprodukter och kosttillskott eller om du vill utöva någon av dina rättigheter, vänligen kontakta oss på följande adress:

    • per post till följande adress: Sephora, Regulatory Service, 41, rue Ybry, 92200 Neuilly-Sur-Seine, Frankrike; eller
    • via e-post genom att skriva till: cosmetovigilance@sephora.fr

    Vi har ett dataskyddsombud som kan kontaktas via följande kontaktuppgifter: privacy@sephora.fr.

    Vi kan när som helst ändra denna integritetspolicy för tillsyn av skönhetsprodukter och kosttillskott för att ta hänsyn till ändringar i lagen och/eller vår praxis när det gäller skydd av personuppgifter.Vi uppmanar dig därför att läsa den regelbundet.

    Datumet för den senaste uppdateringen är 16 Nov 2021.